• Dodatečná hudba: Blake Neely, Trevor Morris, Clay Duncan a Ramin Djawadi
  • Dirigoval: Blake Neely
  • Orchestrace: Bruce Fowler, Suzette Moriarty, Ladd McIntosh, Blake Neely
  • Produkce: Steve Jablonsky, Hans Zimmer
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony
  • Milan Records 2005 (M2-36132)

Jeden z předpokládaných největších hitů roku 2005, sci-fi režiséra Michaela Baye THE ISLAND (první film, který nenatočil pod produkcí Jerryho Bruckheimera), nakonec v kinech totálně propadl. Hudbu dostal poněkud překvapivě na starost â?žzačátečníkâ?ś Steve Jablonsky (se kterým však Bay už předtím íspěšně spolupracoval na jím produkovaných předělávkách kultovních hororů TEXAS CHAINSAW MASSACRE a THE AMITYVILLE HORROR), pro kterého se jednalo o doposavad největší projekt v jeho kariéře, první velkofilm s velkým V.

Steve Jablonsky pracuje od roku 1993 v Media Ventures, kde začínal jako asistent Harry Gregson-Williamse a postupně se vypracoval na â?žspoluskladateleâ?ś Hanse Zimmera (např. PEARL HARBOR, SPIRIT, TEARS OF THE SUN). Překvapení nám nicméně žádné nepřichystal, 13 let strávených v Media Ventures je v každé sekundě tohoto soundtracku setsakra znát!

První skladba The Island Awaits You nám představuje příjemný hlavní motiv â?? vybrnkávání na elektrickou kytaru udává rytmus, postupně se přidávají smyčce a mužský sbor, hudba se pomalu dramatizuje, intenzivní, â?žrozpíná seâ?ś â?? a po minutě melodie náhle přejde do hororových â?žpazvukůâ?ś (protože hlavní postava prožívá noční můru). Je velké štěstí tohoto CD, že tento motiv v jeho průběhu ještě mnohokrát zazní (nejvýrazněji např. v Sector 6 s výraznou rytmikou, tižší, romantická verze se objeví v You Have a Special Purpose in Life a This Tongue Thingâ??s Amazing a naopak monumentální se ženským sborem v závěrečné (vrchol OST!) My Name Is Lincoln).

Těch příjemných momentů však bohužel není tak mnoho, jak by se mohlo z předchozího odstavce zdát (spíše se jedná jen o kratší íseky), a většinu místa na CD zaujímá standardní perkusní elektronická akční hudba. A ta je velmi chaotická a zběsilá, bez nějakého spojovacího prvku. Nejvýraznější je to ve skladbě (příznačně pojmenované) The Craziest Mess Iâ??ve Ever Seen, která by měla doprovázet nejakčnější scénu filmu, honičku po dálnici (říkám měla, protože na albu je podivně sestříhaná ze spousty jiných scén a neodpovídá tedy tomu, co se odehrává na plátně!). Lze tu ovšem najít i několik klidných, atmosférických či skutečně dramatických pasáží, ty všechny jsou ale pohříchu naprosto nezajímavé. A raději ani nebudu zmiňovat track Mass Vehicular Carnage (který by podle jména seděl k výše zmiňované honičce), protože se jedná o špatný hip-hopový song (s textem!), který si navíc z filmu ani nepamatuji a který působí uprostřed alba vyloženě nepatřičně.

Až na závěr jsem si pak nechal tu největší výtku, kterou k tomuto soundtracku mám. Směřuje nepřekvapivě k jeho neoriginalitě, jedná se totiž o naprosto typický a šablonovitý produkt značky Media Ventures! Pokud někomu nevadí, že hlavní motiv zní jako M:I-2 zkombinovaná s THIN RED LINE, finále jako GLADIATOR a akční hudba jako ARMAGEDDON s GONE IN 60 SECONDS (ale lze identifikovat podstatně více inspiračních zdrojů), bude tuto hudbu možná hodnotit o něco příznivěji než já. Jde-li jenom o poslech, jedná se o průměrně zábavnou záležitost, ale ta zmiňovaná nepůvodnost strhává výsledný dojem hodně dolů, bohužel.

Hudba **    Album ***    Zvuk ****