|
|
Nejoblíbenější skladatelé:
Akce
Hans Zimmer
Hans Zimmer
Dobrodružství
James Newton Howard
Jerry Goldsmith
Radost
John Williams
Rachel Portman
Smutek
John Williams
John Barry
Vášeň / Romantika
James Horner
Rachel Portman
Strach / Deprese
Elliot Goldenthal
John Carpenter
|
|
|
Precitnutie (Na začiatku...)
Celé to odštartoval hlavný motív z Jurského parku. Ako pre filmového maniaka,
fanúšika dinosaurov a milovníka napätia a dobrodružstva bola pre
mňa slovenská premiéra tohto filmu doslova dňom D. Zážitok z predstavenia
bol nezabudnuteľný a ja, nič netušiac, som si z neho odniesol niečo
NOVÉ.
Niečo, čo som vnímal iba podvedome a čomu som zatiaľ neprikladal
väčšiu váhu. Tento flegmatický stav veci zmenilo až tohoročné udeľovanie
Oscarov, na ktorom bodoval Jurský park vo väčšine technických
kategórií. A pri každom prevzatí sošiek znela v pozadí kúzelná ústredná
melódia Johna Williamsa. Jej tóny vo mne oživili všetky tie úžasné
dojmy z filmu a naplnili ma pocitom absolútneho šťastia. A v túto
noc som si uvedomil, že na tomto svete existuje niečo výnimočne
nádherné, niečo, čo som dovtedy zaslepene prehliadal...
Príchod archanjela (...o pár rokov neskôr...)
Mojím najväčším favoritom, a vo svete filmovej hudby doslova
Bohom, sa stal o pár rokov neskôr Hans Zimmer – a bolo to opäť vďaka
filmom. Black Rain – scéna, v ktorej Michael Douglas
privádza na policajnú stanicu hlavného zloducha Sata v putách,
podfarbená víťaznou hrdinskou zimmerovštinou. Backdraft –
záverečný záber filmu – kamera sa vzďaľuje od požiarnického auta,
rútiaceho sa ulicami veľkomestami a vezúceho hlavných hrdinov
filmu za ďalším nebezpečným dobrodružstvom. Nesmierne dynamická,
mohutne znejúca
a (opäť) maximálne hrdinská hudba. Úvodné titulky v Thelma
& Louise – záber na Californskú púšť, sprevádzaný krásnou
vzletnou súhrou country gitár, harmoniky a lahodných bicích.
Záverečné titulky Broken Arrow – vôbec jedna z najlepších
elektronických akčných kompozícií. Geniálne vystavaná osem minútová
skladba, ktorá nás posúva stále bližšie a bližšie k vyvrcholeniu,
a čím dlhšie toto napínanie trvá, o to fantastickejší
je napokon onen adrenalínový orgazmus v bombastickom závere.
A konečne záverečné titulky Crimson Tide-u. Vôbec najmohutnejší
a najprepracovanejší Zimmerov motív, ktorý poslucháča unáša
na vlnách nekonečných syntezátorových orgií. To boli momenty, v ktorých
som si uvedomil, že mojím archanjelom filmovej hudby je Hans Zimmer.
Odovzdanie sa (...pred nedávnom)
A Zimmer bol tiež tým, kto ma dohnal k myšlienke zainvestovať
po Jurskom parku do ďalších soundtrackov (dovtedy som bol
stredoškolákom a kúpa nového CD bola pre mňa takmer nezrealizovateľným
prianím). Okrem väčšiny z vyššie uvedených to bol práve jeho
Beyond Rangoon, ktorý mi dal pri samostatnom posluchu z CD možnosť dotknúť sa tých najskrytejších,
a prostredníctvom akejkoľvek hudby dovtedy nepoznaných emocionálnych
výšin. Až to bol soundtrack, vďaka ktorému som spoznal presnú definíciu
slovíčka DOKONALÝ. 40 minút hudby, ktorá mi nedovolila otvoriť oči
a reagovať na okolie (spolubývajúci by vám o tom mohli rozprávať...).
A odvtedy som sa o soundtracky začal zaujímať „vo veľkom“.
Hodiny strávené na soundtrackových weboch a nekonečné množstvo času
strávené nad soundtrackovou rubrikou Cinemy. Až to bol vlastne skutočný
začiatok toho všetkého...
|