TT 49:57

• Hudbu zložil: Elliot Goldenthal
  • Orchestrácie: Elliot Goldenthal
  • Hudobná supervízia: Elliot Lurie
  • Produkcia: Matthias Gohl
  • MCA Records 1992 (MCAD10629)

So zmenou režiséra prichádza s každým novým dielom tejto ságy aj nový skladateľ. V tomto temnom sequeli Davida Finchera padla voľba na nováčika Elliota Goldenthala, ktorý bol o dva roky neskôr poctený Oscarovou nomináciou za svoje Interview s upírom. Či to bola správna voľba, sa musí presvedčiť každý na vlastnej koži. Fincher s ňou bol spokojný (vo filme sedí skvelo), 98% soundtrackových faníšikov ju ale zaraďuje k tomu najhoršiemu, s čím sa stretli.

Toto dielo je ťažko hodnotiť ako iné soundtracky, pretože neobsahuje hudbu v pravom zmysle slova. Je to vlastne len kompilácia nástrojových orgií postrádajíca akíkoľvek melodičnosť. Zloženie orchestra je síce pestré, no v jednom momente je kladený dôraz iba na síhru zopár nástrojov a individuálne zvukové detaily. Keby CD obsahovalo aj originálne filmové zvukové efekty, hranica rozpoznateľnosti medzi nimi a výplodmi orchestra by takmer neexistovala. Niektoré sekvencie sí čo sa týka šialenosti a bizarnosti dotiahnuté skutočne do maxima. V druhom tracku počujeme v efektnom stereo podaní priamo pred sebou cupotať votrelca, v šiestom tracku (pokus o znásilnenie Ripleyovej) na nás Goldenthal ítočí prudkou pankovou smršťou elektrických gitár a divokých bicích, v trinástom nám spôsobuje závrať šialeným huslovým infernom. Kľíčovým momentom soundtracku je pôsobivá, osudová pasáž vykípenia, ktorá zaznie prvýkrát v tracku č.4 a nakoniec celý album uzatvorí (scéna, v ktorej si Ripleyová uvedomí jediné východisko a následne ho zrealizuje).

Alien3 má veľmi málo obdivovateľov. Ja osobne k ním nepatrím, no tiež nemôžem povedať, že by som ho striktne odvrhol. Má svoje silné miesta, má svoju ťažko napodobiteľní atmosféru. Ak sa radi utápate v depresii a zhodou okolností ste aj fanatickým Hi-Fistom bažiacim po riadne uletenom zvukovom tripe, nasaďte si slíchadlá, zhasnite svetlo a prijmite Goldenthalove pozvanie na miesta, kde Vás bude príjemne mraziť a kde zažijete pocit íplnej beznádeje. Pokiaľ ale patríte k tým, ktorí od soundtracku ZÁSADNE vyžadují spevné melódie, modlite sa aby sa Vám toto CD nikdy nedostalo do rík!

Hudba **    Album ***    Zvuk ****

Kompletne farebný, no bez fantázie navrhnutý booklet obsahuje dve veľké fotografie z filmu, výpis skladieb a filmové titulky. Nepochopiteľná je pre mňa absencia akýchkoľvek informácií o tvorcoch soundtracku. Na celom CD nenájdete nič iné než čo uvádzam v hlavičke tejto recenzie!