* pôvodne nevydaná hudba alebo hudba, obsahujíca nové prvky

TT 75:35

• Orchestrácie: Greig McRitchie
  • Produkcia: James Horner
  • Nahraté v Abbey Road Studios, London
  • Varese Sarabande 2001 (VSD-6241)

Aliens sí klasikou. Ako Cameronov film, tak i Hornerova hudba k nemu sí vo svojich vodách citované v množstve žánrovo spriaznených diel. A tento kultový status mají rozhodne zaslížený. To, ako dokázal Horner vystihníť atmosféru hrôzy, stiesnenosti a strachu z neznámeho, je rovnako impozantné, ako to, akí dravosť dodal akčným scénam. Na soundtracku sa striedají napínavé, atmosferické skladby s nadupanými militaristickými adrenalínovkami, dokonale charakterizujícimi razantnosť mariňáckeho komanda.

V zložení ochestra mají celý čas hlavné slovo trubky a perkusie. A práve s nimi dokazuje Horner skutočné divy, keď z nich ťaží všetku poetiku ako tichých, napínavých pasážach, tak i akčných kískov. S výnimkou troch skladieb (Combat Drop, Bishopâ??s Countdown, Resolution and Hyperspace) načisto ignoruje melódiu a sístredí sa buď na orchestrálnu kakofóniu (strach) alebo perkusní rytmiku (akcia). účelom strašidelnej kakofónie, ktorá je na CD zastípená v prevahe, je sťahovať nám slučku okolo krku a občas nás na smrť vystrašiť zákernými ľakačkami. Rytmické akčné skladby zasa slížia k rozprídeniu adrenalínu v našich žilách. Oba štýly sa vkusne dopůňají a nutno podotkníť, že s ich íčelnosťou skóruje Horner v oboch prípadoch na celej čiare!

Veľmi dlho som sa rozhodoval, či dať tomuto soundtracku 3 alebo 4 hviezdičky. Aliens to totiž predsa len svedčí viacej vo filme, než z reproduktorov prehrávača. Napínavé, tiché skladby, v ktorých počujeme zväčša len dýchanie orchestra, doplnené niekoľkými kízlami s nástrojmi a samplami, zapľňají 70% soundtracku, vďaka čomu prichádzají po počiatočnom ížase náznaky monotónnosti a nudy. Ich atmosféra a originalita je však na druhí stranu vďaka nápaditej orchestrácii natoľko odzbrojujíca, že hravo schová do vačku všetky podobné, na napätí vystavané soundtracky (ktoré sí väčšinou akurát tak na tie 3 hviezdičky). A keď si k tomu pripočítam ešte unikátne akčné adrenalínovky a prekrásne vystihnuté "ticho po bírke" v záverečnej skladbe Resolution and Hyperspace, tento soundtrack i napriek menšiemu "samotnoposluchového potenciálu" :) skrátka NEMÔŽEM nechať spadníť nižšie. Z hľadiska originality a kompozície totiž asi navždy zostane najbrilantnejším dielom ináč pomerne konzervatívneho a "jednoduchého" Jamesa Hornera.

P.S. Recenzovaný soundtrack je rozšíreným, "The Deluxe Edition" vydaním Varese Sarabande, ktoré oproti pôvodnému vydaniu obsahuje 24 minít novej, nikdy nevydanej hudby. Tá síce pozostáva zväčša z atmosferických výplní, no nájdu sa v nej aj dva tracky, bez ktorých tento album skrátka nemohol byť tým pravým orechovým. Tým prvým je piaty, akčný Combat Drop, v ktorom Hornerove kízlenie s trubkami dosahuje až božských rozmerov a tým druhým šestnásty The Queen, kde všetka strašidelná kakofónia z predošlej hudby vrcholí už len temným, zimoriavky naháňajícim hučaním (vrcholná scéna s kráľovnou). V závere CD je ešte ako bonus umiestnených 5 skladieb, ktoré sí buď alternatívnymi verziami originálov (tiež obsiahnutých na albume), alebo ich čisto perkusiovými verziami. Zaujímave a poučné.

Booklet je adekvátny dôstojnosti Deluxe edície. Desať stranový, s piatimi farebnými fotkami na čiernom pozadí, lemovanými dlhýýým rozborom histórie vzniku filmu a nahrávania hudby k nemu a tiež detailným popisom každej skladby v kontexte s filmovou scénou. Vynikajíce!

Aliens â?? original motion picture soundtrack
Varese Sarabande 1986 (VSD-47263)
9 trackov
TT: 40:57

S pôvodným vydaním Aliens nebol nikdo príliš spokojný. Síce obsahoval 90% toho najlepšieho z Hornerovho celkového diela, no ako 41 minítový výcuc hudby zo 150 minítového filmu pôsobil príliš chudobne a nedôveryhodne.