Naposledy (snad) se naši dobří kamarádi Autoboti utkají se zlými Deceptikony v boji o tu hroudu bláta, kterou už dost dlouhou dobu okupují ti lidští červi, kteří si myslí, že sežrali veškerou moudrost vesmíru a jsou vhodní jen pro jedinou věc - otroctví. První mise na měsíc v roce 1969 neměla být jen triumfem člověka, měla i předznamenat jeho pád. V měsíčním prachu totiž Buzz Aldrin a Neil Armstrong našli první známky inteligentního mimozemského života. Loď Archa, co byla vyslána z planety Cybertron a na měsíci havarovala, v sobě totiž nesla tajemství, které by, za nedobrovolné účasti lidstva, mohlo znamenat její obnovu.
Steve Jablonsky kdysi sloužil jako programátor nebo asistent u filmů HANNIBAL, SLZY SLUNCE nebo PIRÁTI Z KARIBIKU: PROKLETÍ ČERNÉ PERLY, ale byly to právě dvě Bayovy produkce, ARMAGEDDON a PEARL HARBOR, které upozornily na jeho talent. Michael Bay začal jeho služby využívat jako producent v levných předělávkách starých hororů jako TEXASKÝ MASAKR MOTOROVOU PILOU nebo 3:15 ZEMŘEŠ, až si ho jako hlavního skladatele vybral pro svou akční sci-fi OSTROV. Jablonského šoková hudba budoucnosti byla tím pravým i pro TRANSFORMERS, kde rozvedl rockovou symbiózu s orchestrem a perkusním samplováním. Ve třetím díle se pokusil podkreslit obrovskou (vlastně i největší) bitvu dvou ras a musel ještě přidat na bombastičnosti. To se mu rozhodně povedlo.
Celá orchestrálka se nese na vlně ohromné letní podívané, víc než kdy před tím. TRANSFORMERS 3 mají hrdý energický zvuk, který výborně dokresluje Bayův dechberoucí vizuál. Víc než dřív se sází na pomalejší atmosféričtější kousky jako We Were Gods Once podbarvující příchod záporáků z měsíce. Naplno zde vyznívá chladná rytmická zápornost Deceptikonů. V melodii točícího se kolečka je hodně slyšet POČÁTEK (ten mimochodem sloužil jako hudební kulisa při střihu filmu) a syntetizátory jako od Vangelise. Podobně je na tom Lost Signal, kde spolu se smyčci dominuje i akustická kytara. Samply a elektronika, která prolézá všemi skladbami na albu, mimochodem obsahuje ty nejrozličnější zvuky, jako například o kovovou traverzu rezonující suchý led, nebo digitalizovaný výbuch petardy v plastové krabičce. Michael Bay pro originalitu zvukové složky udělal maximum a Jablonsky toho hojně využil.
Hlavní nové téma zazní hned ve druhém tracku Sentinel Prime, které začíná piánem a přejde do smyčců a pak se přidají i žestě. Je smutné, hrdinské a pěkně odráží Sentinelovu rozporuplnost. Tohle téma se pak vykukuje v průběhu celé orchestrálky. Když už jsme u těch povedených motivů tak se při There Is No Plan, v moc pěkné variaci na elektrickou kytaru, vrací oblíbené téma z Arrival to Earth, které tentokrát podbarvuje odlet Autobotů ze země. Možná trochu laciné, ale je velmi funkční. Co se týče slabších kousků, tak jen z Impress me moc ohromený nejsem. Rozverná melodie o ničem ve stylu Sam at the Lake. Ale z té skladby je cítit práce v kanceláři, což bylo třeba. Sama o sobě špatná není, ale z celkového kontextu alba prostě moc vyčuhuje.
Z pomalejších a smutným skladeb tu máme No Prisoners, Only Trophies, kde sena scénu vrací piáno a dále třeba The Fight Will Be Your Own, ve které snadno poznáte elektronickou smyčku z Batmana. V hodně tvrdé skladbě Shockwave's revenge jsou roh, tuba a trombóny hodně zajímavě přefiltrované elektronikou. Vzhledem k tomu, že Shockwave ovládá tu nejděsivější potvoru ve filmu, obrovského, kovového a ničivého červa, který provrtává mrakodrapy jako jablko, nemohlo jít o lepší hudební kulisu. Akčnější kousek The World Needs You Now, kde se postupně vystřídají témata Bumblebeeho, Optima nebo Arrival to Earth pak přechází do finální šest a půl minut dlouhé řežby It's Our Fight. Nádherné smyčce a chorály perfektně podbarvují závěrečnou akci. Vlastně téměř nezpomaluje a využívá celý orchestr co má Jablonsky k dispozici a umně ho míchá s elektronikou. Z témat tu hlavně zaujmou Deceptikoni , klasický Optimus a v závěru Sentinel. Neskutečně epická skladba a pro mě vrchol alba. Konec tracku přechází plynule do elektronického basového začátku I'm Just The Messenger, který zní až téměř pohřebně. Znovu je slyšet elektronické čelo a skladba postupně přechází do Sentinelova tématu na tuby a violy.
Ohledně vydání. Album je nyní k dispozici na iTunes, ale nejde sehnat ve formě CD. Důvodem je, že než půjde ven, tak chce tentokrát album prověřit Michael Bay. Ten teď má ale plno práce s propagací TF3 a fyzická kopie světlo světa tak spatří nejspíš někdy v srpnu a to jako speciální edice. O podrobnostech zatím nebylo rozhodnuto. Celkově jde o neskutečně kompaktní album, je temnější a hraje na emoce. Sázka na jistotu, žádná progrese. Přesně jak to po něm snímek žádá. Sice hodně vykrádá jak své předchůdce, tak i harddisky Remote Control Productions, ale dělá to tak, že výsledek je velice poslouchatelný a z letošní produkce patří mezi mé oblíbené. Bůh mezi červy.
3DD!3
Hudba *** Album ***** Zvuk *****
|