15. Grissoms Overture (5:10)

TT 44:51

• Hudbu zložil: John M. Keane
  • Aranžoval: John M. Keane
  • Produkcia: John M. Keane
  • Bootleg 2000 (-)

CSI: CRIME SCENE INVESTIGATION patrí medzi najpopulárnejšie seriály vysielané vo svete. Seriál sa točí od roku 2000 a momentálne beží jeho 10. séria. O hudobný sprievod seriálu sa stará John M. Keane - (prvotriedny bubeník, ktorý nahrával s Michaelom Boltonom, Davidom Fosterom, Celine Dion alebo kapelou Chicago. Na svojom konte ma niekoľko televíznych filmov a seriály DIAGNOSIS MURDER a SENTINEL). Podľa databázy imdb.com je hudobne podpísaný pod 196! epizód seriálu CSI. Za hudbu k tomuto seriálu bol 6x nominovaný na cenu BMI TV Music Award - z toho 5x cenu BMI TV Music Award získal a v roku 2006 mu bola udelená aj cena ASCAP.

Okrem špecifického zamerania seriálu na vyšetrovanie kriminálnych udalostí je jednotiacim prvkom počas dlhého fungovania seriálu práve hudba John M. Keana. Keďže sa jedná o seriál s prostredia kriminálneho vyšetrovania - dôraz sa kladie na rôzne vyšetrovacie metodiky a nové technologické postupy. Vďaka hudbe, ktorá kombinuje elektroniku, elektronické perkusie, zvukové manipulácie a radu sólových nástrojov či už reálnych alebo samplovaných nie je procedúra vyšetrovania chladná technická záležitosť, ale priam "nadprirodzená udalosť". Hudba prináša do tohto procesu melódiu a emóciu - prezentovanú buď ženským hlasom, sólovou gitarou, klavírom alebo celou husľovou sekciou.

Veľkým plusom samotného samplovania u John M. Keana je to, že používa sample - najmä husľovej sekcie v prijateľných plochách - hlavne v spodných registroch, a týmto je dosiahnuté to, že husľová sekcia nevyznieva umelo, ale prirodzene, dokonca v niektorých skladbách je ťažko uveriť, že nejde o živý orchester - napr. v skladba Ruse suite, kde je husľová sekcia v časti suity aj nositeľom hlavnej melódie. Jednou z najvydarenejších skladieb na kompilácii je skladba Rollercoaster - kde v pop-rockovom šate za postupnej gradácie dôjde ku kombinácii ženského vokálu, rytmickej sekcie, husľovej sekcie, zboru a to všetko v priebehu ani nie 75 sekúnd. A skladba ma aj motív (vedený hlavne husľovou sekciou a el. gitarou), ktorý len tak ľahko nezmizne z hlavy. Album je rozdelený do niekoľkých dlhších suít a samostatných kratších trackov, z ktorých má väčšina dĺžku okolo jednej minúty, čo niekedy narušuje poslucháčsky zážitok, ak je takáto kratšia skladba založená na zvukovej manipulácii.

John M. Keane dokázal efektívne "oživiť" chladné vyšetrovacia postupy a popritom bravúrne zvláda aj vykreslenie emócii jednotlivých charakterov ako napr. v úvode skladby Grissoms Overture - kde pomocou husľovej sekcie kombinovanej s jemnou elektronikou a vstupmi elektrickej gitary je navodený pocit odhodlania a vyrovnanosti vedúceho vyšetrovateľa Gila Grissoma. CSI patrí jednoznačne medzi seriály s najkvalitnejším hudobným sprievodom a je veľkou hanbou že za 9 rokov fungovania seriálu bolo vydané len jedno pesničkové CD (2002) z 11 minútami hudby John M. Keana!

Poznámka:
Veľkou nevýhodou tejto self-made po internete sa šíriacej promo/bootleg kompilácie je to, že dochádza k recyklácii jednotlivých trackov a jednu a tu istú skladbu je možne nájsť či už v suite alebo vystrihnutú ako samostatný track.

Wilson

Hudba ****    Album **    Zvuk ****