TT 64:50

• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Michael Giacchino, Chris Tilton
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Varese Sarabande 2005 (302 066 721 2)

LOST je současným seriálovým fenoménem, který vymyslel seriálový guru J. J. Abrams. Koncept je přitom zcela originální - dopravní letadlo z linky Oceanic 815 letící ze Sydney do LA z neznámých důvodů havarovalo na pustém ostrově někde v Atlantiku. Skupina naprosto odlišných charakterů musí přes vlastní neshody držet při sobě, pokud chtějí na ostrově plném nebezpečí přežít. Přitom hlavních postav je více než tucet a každý díl vidíme za pomocí flashbacků do minulosti každého z nich ? vidíme jejich motivace a mnohdy dojímavé osudy. Při sledování není nouze o emoce, drama, neproniknutelné tajemno, ale i komedii, romanci a hlášky. Abramsův dvorní skladatel Michael Giacchino stvořil funkční, dramaticky skřípavou, ale i emotivní a dobrodružnou kompozici.

Nejprve začněme opět pro Abramse typickou kratičkou znělkou, Main Title trvá 16 sekund a nenapsal jí nikdo jiný než právě Abrams. Jde o hororově skřípavý kousek, který je tvořen elektronickým hučením a smyčcovým základem. Giacchinova kompozice se sestává v dramaticko-hororových či akčních momentech z vrzavých, skřípajících smyčců, mohutných etnických perkusí, harfy, bouchání do plechu, burácející disonantní žesťové sekce (vrcholem jsou sóla trombónu v Monsters Are Such Interesting People). Dalšími ryze atmosférickými skladbami jsou Run Like, Um... Hell?, Run Away! Run Away!, Me And My Big Mouth či Getting Ethan. Ačkoliv se většina skladeb nedá moc samostatně poslouchat, v kontextu seriálu funguje na jedničku a dodává krásným obrazům maximální napětí, hektičnost a působivost. Čistou výjimku tvoří rytmická akční skladba World's Worst Beach Party, kde mají hlavní slovo těžké perkuse, ke kterým se přidají v druhé půli vrzající smyčce.

Na albu je výraznější ta melodičtější, pro ucho příjemnější polovina alba. Z široké palety témat je tu klíčové téma Ostrova, které funguje jako hlavní téma pro první sérii. Giacchino zde využívá pár smyčců a klavír. Poprvé je téma ostrova použito v tracku Credit Where Credit Is Due, a dále rozvíjeno v Navel Gazing, Departing Sun, Oceanic 815, Booneral, Shannonigans, Just Die Already a na konci Charlie Hangs Around. To nejlepší najdete především v emocinálních vrcholech alba - v tématu ?života a smrti?- Life and Death a Win One For The Reaper, či dojímavé finálovce Oceanic 815. Zajímavou skaldbou je dále The Partings Words - jedná se o podkres pro loučení s několika hlavními hrdiny. Za pomalých táhlých smyčců v třetí minutě skladba graduje - pasažéři na voru vyplouvají. Dalším příkladem emocí je romantické téma ve We're Friends a Thinking Clairely(poprvé se na albu objevuje téma Claire). Co stojí ještě za pozornost, je ?stoické? téma Locka (Crocodile Locke, Locke´d Out).

Z dalších skladeb vyčnívá vynikající Hollywood and Vines. Začíná vysoce položenými smyčci, posléze se přidá basa, která nabírá na intenzitě. To všechno vyvrcholí v čase 0:50, kdy se objevuje jedna z nejchytlavějších melodií, co kdy Giacchino napsal. Jedná se o dobrodružný podkres, který podbarvuje nebezpečnou cestu trosečníků do nitra ostrova. V druhé polovině skladby se přidávají perkuse, jež dávají skladbě rytmus a gradaci.
Jednou z nejzajímavějších skladeb nepochybně jeI've Got A Plane To Catch, podbarvující velice vtipnou scénu, kdy Hurley spěchá na letadlo. Tato skladba zní jako z praštěných francouzských komedií ? je zde použita: pikola, akustická kytara, či klávesy. Jedná se o hravého Giacchina a připomene jeho kompozici k animáku RATTATOUILE.

Michael Giacchino složil funkční hudbu pro jeden z nejlepších seriálů současnosti a byl za svůj výkon oprávněně nominován na prestižní cenou Emmy. Giacchino exceluje jak v dramatických disonantních polohách, tak v klidných melodických pasážích. Můžeme litovat, že některé vydařené sekvence zde chybí (vzpomeňme na scény v díle Walkabout) a doufejme, že se v brzké době dojde na další release doposud nevydané hudby.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****