40. The Tudors End Credits (1:00)

TT 76:26

• Složil: Trevor Morris
  • Orchestrace: Pete Anthony, Jeff Atmajian, Brad Dechter, Jon Kull
  • Produkce: Trevor Morris
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 959 2)

Druhá sezóna TUDOROVCŮ pokračuje zhruba tam, kde první skončila. Sleduje definitivní rozluku impulsivního britského panovníka Jindřicha VIII. (stále charizmatický Jonathan Rhys Meyers) se svou zákonitou manželkou Kateřinou, tedy i s katolickou církví. Jindřich se s Kateřinou (Maria Doyle Kennedy) rozvádí a uzavírá sňatek se svou intrikářskou milenku Annu Boleynovou (svůdná Natalie Dormer), čímž jej a zároveň celou Británii papež Pavel III. (veterán Peter O´Toole) dává do klatby. Děj se točí kolem intrik královny Anny, Jindřichově zesilující paranoie ze ztráty moci a s tím související popravy Jindřichových domnělých spiklenců. Hudbu k této historické fresce opět složil Zimmerův odchovanec z bývalé Media Ventures Trevor Morris (videohry NEED FOR SPEED: CARBON, COMMAND AND CONQUER 3: TIBERIUM WARS či seriál MOONLIGHT), který měl poprvé příležitost pracovat se svými tématy z předchozí série. Téměř osmdesátiminutové score bylo vydáno rok po uvedení 2. série společností Várese Sarabande. Má zahrnovat to nejzajímavější a údajně to nejlepší z Morrisovy kompletní nahrávky pro 10 dílů 2. série.

Morris (podobně jako v kompozici pro předcházející sezónu) dává důraz na temnější, dramatickou hudbu, kde dominuje smyčcová sekce. Občas si vystačí pouze se sólo violoncellem (Smeaton´s Sad Violin) či několika smyčci (More Is Jailed, More Refuses To Take The Oath, Anne Made Marquess a další). Klasické akce tu moc nenajdeme, spíše se jedná o zběsilé rytmické perkuse v klasickém stylu Media Ventures, rychlé tahy smyčců s příchutí elektroniky (Anne´s Premonition, Henry Injured, Smeaton Is Tortured), které patří k tomu slabšímu z výsledné nahrávky. Není nouze o emoce, kde jsou využity rozličné vokály či sbory (Cardinal Fisher Is Executed, Thomas More Is Executed, Farewell To A Queen / Katherine Dies, Anne Dreams Of Her Childhood, Anne´s Final Walk) či o vznosnou, gradující linku ala DA VINCI CODE (And So It Begins, Henry Eats The Swan). S přibývající stopáží se ovšem dostavuje monotónnost tak typická pro RCP (několik skladeb je příliš jednotvárných a nicneříkajících)

Potěší však, že Morris tentokrát více pracuje se svými tématy. Obzvláště oproti score k předchozí sérii variuje chytlavé ústřední téma, které je přítomno v úvodní znělce, která se dočkala mírné úpravy (The Tudors Main Title Theme). Zkrácená verze je k mání v závěrečné The Tudors End Credits. Tato melodie je využita ve scénách, které měly pro další vývoj velký dramatický potenciál- jako například krátká sekvence pro scénu korunovace Anny Boleynové, kde Morris začleňuje smíšený pěvecký sbor v plné míře (Anne´s Coronation). Dále se tématu dostává prostor ve skladbě A King Reborn, kde si skladatel vystačí s vyťukáváním ústředního motivu na klavír. Dále se motivu dostává prostor ve scénách s Kateřinou na pozadí smyčců (Anne Made Marquess, Farewell To A Queen / Katherine Dies), či dramatická kulisa k dvěma popravám důležitých postav (Cardinal Fisher Is Executed, Thomas More Is Executed), kde je opět začleněn sbor. Na albu se dostává prostor i vedlejším motivům, např. motivu Jindřicha VIII. z první série (And So It Begins) či romantickému motivu nového Jindřichova vzplanutí k Jane Seymour (Henry Meets Jane Seymour, Aren´t You The King Of England? ) a mnoha dalších.

THE TUDORS: SEASON TWO je stále ještě zdařilým počinem, který stojí za to si poslechnout a patří k těm lepším, co továrna RCP vyrobila. Morris tentokrát potěšil četnými variacemi ústředního motivu (jenž je rozeset po celé nahrávce) a dojemnými momenty. Selhává však ve struktuře alba jako takového (zhruba třetinu tvoří nesourodé a příliš nevýrazné skladby, které by na albu nemusely být přítomny) a chybí zde jednotící prvek, který by vše pospojoval do jednoho fungujícího celku a v dramatické hudbě (jenž kopíruje postupy RCP). Fanoušky RCP jistě potěší, ti jiní budou muset zkousnout fakt, že toto score patří spíše k lepšímu průměru (tedy na hraně mezi 2 a 3 *).

Vamp