• Hudbu složil: Hans Zimmer
  • Dodatečná hudba: Richard Harvey, Nick Glennie-Smith, Jim Dooley, Lorne Barfe
  • Dirigoval: Richard Harvey, Nick Glennie-Smith
  • Orchestrace: Bruce Fowler
  • Produkce: Hans Zimmer, Mark Wherry
  • Decca 2006 (B0006479-02)

Není sporu o tom, že velkofilm THE DA VINCI CODE byl jedním z nejočekávanějších snímků uvedených do kin v roce 2006. úspěch knižní předlohy k tomuto očekávanému blockbusteru, spolu se jménem režiséra Rona Howarda (ČISTÁ DUĹ E, APOLLO 13) vzbuzoval velká očekávání. U většiny diváků se však dostavilo spíše zklamání či nenaplnění představ čekajících fanoušků. Nezklamal však Hans Zimmer, který měl tento velkofilm doprovodit svou hudbou. Zimmer již s režisérem Howardem jednou spolupracoval v roce 1991 na snímku OHEŇ. Tentokrát však nasadil styl o poznání serioznější a temnější, odkazující spíše ke svým starším dílům jako THE THIN RED LINE či HANNIBAL.

Stejně jako ve výše zmíněných soundtracích i zde absentují melodická témata v působivém hávu, ale přítomny jsou nenápadné motivy zahalené do ponuré atmosféry tohoto "kostelního" dobrodružství. Až na několik málo vyjímek nás po celou délku CD provází táhlé temné, nízko položené smyčcové plochy vedené cellem dlouholetého Zimmerova spolupracovníka Martina Tillmana. Dá se říci, že smyčcová sekce je v tomto soundtracku až neskutečně dominantní. Zatímco v ostatních svých dílech používá Zimmer ke svým akčním výpadům mohutnou podporu žesťové sekce, zde se nic takového nekoná. Díky tomu je sice soundtrack příjemně konzistentní, ale může na první poslechy přinést pocit monotónnosti či sterility. Avšak stejně jako všechny ostatní vážnější Zimmerovy soundtracky jako THE THIN RED LINE, HANNIBAL či z poslední doby BATMAN BEGINS, jde o hudbu stavěnou na nenápadné atmosféře, která se odhalí jen tomu, kdo ji chce slyšet. Akčních sekvencí není přítomno mnoho, asi nejvýznamnější se nachází v druhé půli skladby Fructus Gravis a jak už jsem naznačil výše, i v tomto případě téměř vše obstarají smyčce.

Dalším, pro Zimmera netypicky použitým prvkem jsou chorály. Zřejmě inspirován uspěchem KINGDOM OF HEAVEN od Harryho Gregsona-Williamse jich zde použil takové množství, jako v žádném jiném svém hudebním doprovodu. Zůstává však pravdou, že náboženský námět Da Vinciho kódu k tomuto "řešení" přímo vybízel a při sledování filmu tato hudební kombinace dosahuje strhujícího íčinku. Za zvláštní zmínku stojí skladby Salvete Virgines a Kyrie for the Magdalene. Finální Kyrie for the Magdalene podkresluje finální záběry filmu a místo odpočinku sarkofágu s tělem Marie Magdaleny. Jedná se o žalozpěv pro tuto světici a má ji na svědomí britský skladatel Richard Harvey, který byl k práci na tomto soundtracku přizván. Tento poměrně málo známý britský hudebník spolupracoval s Zimmerem již dříve, jako hráč na flétnu ve starších dílech jako THE LION KING či BEYOND RANGOON. Minulý rok se pak zíčastnil i nahrávání KINGDOM OF HEAVEN. Salvete Virgines je bonusová skladba, která nemá s filmem pranic společného. Nevím, zda se pouze do filmu nedostala nebo vznikla zcela záměrně pouze pro íčely CD, ale svým výrazným rytmem dělí CD na dvě poloviny a dělá tak poslech trochu pestřejším.

Nebereme-li v potaz zpívanou Kyrie for the Magdalene, pak hudební závěr CD tvoří 13. skladba Chevaliers de Sangreal. Při jejím popisu si nelze nepomoci srovnáním se skladbou Journey to the Line z již několikrát zmiňované THE THIN RED LINE. Nenápadný, stále se opakující motiv se zvyšující se intenzitou a přidávajícími se nástroji tvoří dokonalou tečku za tímto ojedinělým dílem, které bude v diskografii Hanse Zimmera tvořit jistě pomyslný milník, stejně jako jeho válečný opus roku 1998. Pro nás, fanoušky tohoto skladatele, je jistě tento počin velkým příslibem do budoucna a důkazem toho, že ani po 20ti letech, kdy se vypracoval na samotný vrchol, tento skladatel neztratil pranic ze své invence a má tendence se i nadále vyvíjet.

PS: pozor na lekačku v první skladbě v čase 04:23 :-)

TEAM DADDY