Možno som trochu zaspal dobu, keď sa píšťam do písania o prastarom soundtracku, ktorý tento rok vyšiel v dvoch nových, exkluzívnych vydaniach, ale práve to bude zrejme dôvod, prečo ho bude možné kípiť v mnohých výpredajoch za nízke ceny. Aby som bol íprimný, napriek všetkým povestiam a faktu, že toto dielo vynieslo Williamsovi jeho druhého Oscara som sa z počiatku k tomuto albumu nestaval s príliš otvorenou náručou. Predpokladal som, že Jaws budí od začiatku do konca plné napínavej, nervydrásajícej hudby a tak som sa bál monotónnosti a nudy, ktorá by ich mohla handicapovať. A tu prišlo prekvapenie - Jaws poníkají veľmi príjemný a pestrý posluch bohatý na najrozmanitejšie motívy, čo spolu s krátkou důžkou vylučuje akýkoľvek náznak monotónnosti.
Vývin CD je zhruba následovný: Prvé dve skladby navodia atmosféru hrôzy, aby sa táto následne zmenila vo veselé, takmer až komicky (a samozrejme ironicky) podané radovánky na pláži. Potom nás čaká veľké dobrodružstvo, ktoré vrcholí šiestym trackom a ktorého dozvuky pokračují až do vynikajícej sedmičky. A tým dobrodružstvom nemyslím iba nejaké hrajkanie sa s príjemnou melódiou, ale pravý, veľkolepý, orchestrálny prednes skvelého hrdinského motívu v tom najbombastickejšom Williamsovom štýle. Osobne považujem títo pasáž trackov 6 a 7 za najkrajšiu z celého soundtracku.
Po tomto vyplávaní na oceán už ale idí všetky srandičky bokom a pomaly ide do tuhého. Skladby 8-10 prinášají dramatické finálne okamihy plné najrozmanitejších motívov, ktoré z nich robia omnoho zaujímavejšie kísky než je hocktorá akčno-thrillerová pasáž na - mnou nie príliš obľíbenom - Williamsovom Jurskom Parku. Veľmi originálneho a naozaj veľmi pôsobivého prvku sa dočkáme v 10. tracku The Underwater Siege. Je ním divoké, disharmonické "šalenie" na harfe, geniálne vyjadrujíce čerenie vodnej hladiny. V predposlednom tracku sa už začne napätie pomaly vytrácať a nastupují prvé náznaky uvolnenia a šťastného konca. Album uzatvárajíca skladba End Title je už iba kľudným, rozlíčkovým podaním jedného z hlavných motívov a veľmi pekne charakterizuje "peklo po bírke" (niečo podobné ako záver Hornerových Aliens).
Jaws sí príjemným, skromne pôsobiacim soundtrackom, ktorý sa na nič nehrá a ktorý určite poteší každého milovníka filmovej hudby. Niektorého možno menej, niektorého viacej, ale sklamaný by nemal byť rozhodne nikto.
Hudba **** Album ***** Zvuk **
|