Britský béčkový režisér Stuart Baird (STAR TREK X: NEMESIS, BOEING 747 V OHROŽENÍ) natočil v roce 1998 nepříliš povedený, ale o to hvězdněji obsazený thriller ŠERIFOVÉ. Ústřední zápletka kopírovala žánrově spřízněného a o poznání kvalitnějšího UPRCHLÍKA s Harrisonem Fordem v hlavní roli. Zápletka ŠERIFŮ je asi taková: ostřílený šerif Sam Gerard (charizmatický Tommy Lee Jones) má za úkol dopadnout vraha s tváří Wesleyho Snipese, kterému se však během eskorty do vězení podaří uprchnout. Zběsilá honička může začít... ŠERIFOVÉ jsou bohužel čistě rutinním, béčkovým thrillerem s nezáživnou režií a hvězdným obsazením (které bohužel rozpačitý výsledek mnoho neovlivnilo). Stuart Baird najal ke složení kompozice veterána Jerryho Goldsmithe (spolupracoval s ním v roce 2002 na STAR TREK X: NEMESIS), který má v daném žánru bohaté zkušenosti (KOZOROH 1, ŘETĚZOVÁ REAKCE, AIR FORCE ONE a další).
Goldsmith však tentokrát nepřišel s ničím novým, pouze standartní, rutinní výplní, jež se mezi mnoha Goldsmithovými skvosty bezesporu ztratí a patří spíše k jeho podivným experimentálním soundtrackům. Srovnání s žánrově velmi podobnou kompozicí AIR FORCE ONE je na místě. AIR FORCE ONE má však geniální hlavní motiv, který zvedá danou thrillerovou kompozici na hranici mírného nadprůměru. To se však není příkladem ŠERIFŮ, kde podobný geniální motiv absentuje a slyšíme víceméně několikrát slyšené Goldsmithovy postupy, připomínající jeho star-trekovské či rambovské kompozice (fanfáry v podání žesťové sekce např. tracku Free To Go), či postupy, kde jsou k mání klasické postupy akční Goldsmithovy hudby (výrazné klávesy, velký důraz na smyčce a mohutná perkusní složka). Vlastní páteř alba tvoří smyčcová a perkusní sekce, kterou doplňují klávesy a příležitostné žestě, či dechové nástroje (hoboj). Zajímavým prvkem jsou tu výrazné syntetizátory, které figurují již od prvních vteřin samotného score a nalezneme jej po celém albu. Hlavní téma, jež není příliš výrazné ani goldsmithovsky chytlavé (jak jsme u toho skladatele zvyklí), je postupně rozvíjeno ve většině velmi krátkých skladeb (Nuggets & Bullets, Sinking Plane, Swamp Search, Front Gate či finální Free To Go).
ŠERIFOVÉ jsou rutinní thrillerovou kompozicí, jež je adekvátní k nevalné kvalitě daného snímku. Nabízí čistě průměrný průřez Goldsmithovou bohatou tvorbou. Řadí se tak (vedle ŘETĚZOVÉ REAKCE, TRESTNÍHO ZÁKONA či odmítnutému score k starému GLADIÁTOROVI) k těm nejslabším kompozicím tohoto velikána. Nepomůže ani velice střídmá půlhodinová délka nahrávky. Pokud chcete kvalitní thrillerovou kompozici, sáhněte raději po nedostižném TOTAL RECALL či po Howardovu UPRCHLÍKOVI.
VAMP
Hudba ** Album ** Zvuk ****
|