Total Recall
(Jerry Goldsmith)

 


1. The Dream (3:32)

2. First Meeting (1:10)

3. Secret Agent (0:52)

4. The Implant (2:41)

5. The Aftermath (0:30)

6. For Old Times' Sake (3:00)

7. Clever Girl (4:30)

8. The Johnny Cab (3:47)

9. Howdy Stranger (2:00)

10. The Nose Job (1:55)

11. The Space Station (0:47)

12. A New Face (1:29)

13. The Mountain (1:27)

14. Identification (1:02)

15. Lies (1:04)

16. Where Am I? (3:59)

17. Swallow It (3:07)

18. The Big Jump (4:33)

19. Without Air (1:15)

20. Remembering (1:50)

21. The Mutant (3:16)

22. The Massacre (2:34)

23. Friends (1:40)

24. The Treatment (5:36)

25.The Hologram (5:36)

26. End Of A Dream (5:46)

27. A New Life (2:22)

 

TT 71:20

 
 

  • Hudbu složil: Jerry Goldsmith
  • Dirigoval: Jerry Goldsmith
  • Orchestrace: Arthur Morton
  • Nahrál: The National Philharmonic Orchestra
  • Produkce: Jerry Goldsmith
  • Varese Sarabande 1990 (302 066 197 2)
 

Hudba / Album

Už při své první spolupráci s režisérem Paulem Verhoevenem, se kterým později pracoval na filmech BASIC INSTINCT a HOLLOW MAN, napsal Jerry Goldsmith jeden ze svých nejlepších akčních soundtracků, ve kterém kombinuje symfonický orchestr a elektroniku, která ani s odstupem času nezní zastarale. Verhoeven předtím spolupracoval s Basilem Poledourisem a vliv této spolupráce je slyšet v první stopě The Dream, která podbarvuje úvodní titulky a začátek filmu - razantní nástup a rytmické vzorce jsou podobné úvodu filmu CONAN THE BARBARIAN. Producenti původně vyslali Jerryho Goldsmithe do Mnichova, aby hudbu nahrál s tamějším orchestrem a ušetřil tak studiu peníze, ale po čase se ukázalo, že mnichovští muzikanti nejsou s to přizpůsobit se Goldsmithovu stylu a podat takový výkon, který by jej uspokojil. Proto bylo nahrávání přesunuto do Londýna, kde Národní filharmonický orchestr se svými bohatými zkušenostmi s filmovou hudbou dokázal tuto razantní, ostře frázovanou akční hudbu přednést tak, aby s ní byl Goldsmith za dirigentským pultíkem spokojený. Zajímavostí je, že Goldsmith pro tento film napsal i všechnu zdrojovou hudbu - ve filmu zaznívá v reklamách na různé produkty, v televizních znělkách, v hotelové restauraci. Z celé řady těchto krátkých "hudebních cvičení" je na CD nahrána reklama na firmu Rekall - najdeme ji úplně na konci alba jako "skrytou" stopu.

Album otvírá vynikající The Dream, kde je prezentován hlavní motiv, který se však dále na CD vyskytuje jen zřídka a náznakem. Goldsmith poté sype z rukávu přehršle hudebních nápadů a motivů, které jsou rozesety po celém albu. Mnoho stop je komponováno jako samostatné skladby, které ve filmu tvoří atmosféru okamžiku a pracují s rytmy a melodiemi, které se jinde neopakují - jsou to například akční motivy v Clever Girl a The Big Jump, majestátní futuristické pasáže v The Mountain a The Mutant nebo éterická, surrealisticky znějící hudba ve Where Am I? či The Hologram. Kromě toho zaujme nedlouhá, ale velmi pestrá a nápaditá stopa The Nose Job, lehce komediální The Johnny Cab či osudově temná Without Air. I když některé stopy jsou relativně krátké, dobře na sebe navazují a nenarušují plynulost poslechu. Asi nejsilnější částí tohoto soundtracku je jeho závěrečná třetina směřující k End of a Dream, což je jedna z nejlepších Goldsmithových akčních nahrávek vůbec. Z bouřícího orchestru se valí vlny naléhavých žestí, energických smyčců a pulzujících bicích a ženou film k jeho finále. Tato hudba je ve filmu slyšet jen částečně, protože je potlačena zvláštními efekty, takže naplno vynikne až při poslechu CD. Celé album uzavírá rozvláčně majestátná stopa A New Life.

TOTAL RECALL představuje Jerryho Godsmithe ve vrcholné formě na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Od té doby se tento soundtrack stal klasikou žánru také díky svému charakteristickému zvuku, který je výsledkem vyváženého mixu elektronických textur a soustředěného výkonu symfonického orchestru. Jde o velmi pestrou a nápaditou kompozici bez hluchých míst a to i přesto, že toto kompletní album obsahuje o 30 minut více hudby než první vydání z roku 1990. Hudba vybraná pro první vydání není řazena chronologicky, ale tak, aby šlo o vyvážený poslech. Chcete-li si tento poslechový výběr přehrát, stačí v Deluxe verzi naprogramovat stopy v pořadí 1, 25, 18, 21, 7, 2, 24, 16, 26, 27.



SCOREPETITOR

 
Hudba *****    Album *****    Zvuk ****

 

 

Jiné verze

Varese Sarabande 1990 (VSD-5267)
11 trackov
TT: 40:13

Vydání z roku 1990 s výběrem hudby z filmu, která není řazena chronologicky, ale s ohledem na vyvážený poslech. Kvalita zvuku je horší než u Deluxe verze.

 

Související:

Predator 
 
The Mummy 
 
Conan the Barbarian 
 


Artwork copyright (c) 1990 Carolco Pictures, review copyright (c) 2009 Hynek Čapka
Copyright (c) 2002-2021 Martin Pomothy, programování Pavol Daniš, správce webu Michal "Fighter" Ulvr

TOPlist