• Hudbu zložil: Alan Silvestri
  • Dirigoval: Alan Silvestri
  • Orchestrácie: James Campbell
  • Orchester: The Hollywood Studio Symphony
  • Produkcia: Nick Redman
  • Varèse Sarabande 2003 (VCL 0803 1022)

Roky čakania a zháňania pirátskych bookletov pominuli. Varese Sarabande konečne vydali najžiadanejšie a celých 16 rokov od uvedenia filmu oficiálne nevydané score. Jedno z reprezentatívnych a medzi soundtrackármi najobľíbenejších diel Alana Silvestriho. Hudbu z jedného z najlepších filmov rakískeho svalnatého hereca a politika s iniciálkami A.S.

PREDATOR je divočina. Dráždivá, strašidelná, v akčných pasážach rytmická, drsná a divoká hudba. Snáď žiadny iný soundtrack (teda okrem PREDATORA 2) nevystihuje atmosféru džungle pôsobivejšie. Silvestri prichádza so šialenými exotickými zvukmi (a pazvukmi) a kombinuje ich natoľko šialenou cestou, akoby chcel konkurovať Goldsmithovej PLANÉTE OPÝC. Našťastie však uňho prevláda silná stiesnenosť nad rýdzou podivnosťou a hudba je tak na samostatný posluch pôsobivejšia. I keď nepredstavuje zrovna ideálny soundtrackový zážitok.

Faníšikovia, priznajte si - bol by váš vzťah k tomuto soundtracku rovnaký, keby ste na Predatorovi (filme) nevyrástli a nepamätali by ste, aké zázraky dokázal v spoitosti s obrázkami? Militaristické akčné pasáže s ráznymi perkusiami sí väčšinou ítržkovité, neplynulé. Melódie zaznievají zväčša len v náznakoch. A to tiché čakanie na hlučné momenty tiež nie je zrovna synonymom "páčivého" soundtracku. Z hľadiska tvorivosti vo filmovej hudbe je PREDATOR brilantný, no pri samostatnom posluchu vám viac ako zaujímavý a strašidelný zážitok neponíkne.

Dalo by sa diskutovať o tom, či je lepší PREDATOR 2. Jednotka je skromnejšia čo do veľkosti orchestrácií a sístreďuje sa viacej na detaily - dvojka je honosnejšia, hlučnejšia a sýtejšia. Ale kľíčové prvky sí v nej totožné. Je to taký bohatší upgrade jednotky, ktorý toho poníkne viacej v celku, ale menej v detailoch. Zatieni totiž perfekcionistické piplanie sa v maličkostiach, na ktorých stojí kvalita jednotky. Je na vás, čomu dáte prednosť. Ja si vážim oboch smerov a sí pre mňa príjemnou vzájomnou alternatívou.

P.S. Pozor! Ide o limitovaní edíciu zo série Varese Sarabande Club s nákladom 3000 kópií!

POMO

Obsiahly, niekoľkostranový text o filme, obsiahly, niekoľkostranový text o hudbe, a podrobný výpis hudobníkov z Hollywood Studio Symphony. To všetko vo forme 14stranového bookletu, sprevádzaného fotkami z filmu. Grafické prevedenie je síce jednoduché - biely text na čiernom pozadí - no čo do obsahu ide o jeden z najhustejších varesáckych bookletov vôbec.