15. Flying (4:28)

16. End Credits (6:09)

TT 74:52

• Orchestrácie: Greig McRitchie
  • Produkcia: Nick Redman
  • Varèse Sarabande 2001 (VCL 1101 1002)

Nech mi nikto netlačí do hlavy také kaleráby, akože je hlíposť, vyčítať filmovej hudbe plagiátnosť. Všetko má totiž svoje medze. PROJEKT X si nič nevypožičiava, ani sa ničím neinšpiruje, ale je to doslova výberovka predchádzajícej Hornerovej tvorby. Skladateľ ho zložil rok po ALIENS, ktorých musel napísať za 10 dní a tak v nich len zhrnul svoju predchádzajícu tvorbu a pridal do nej adagio z Chačaturjanovho baletu Gayane. Bol to do tej doby jeho najväčší plagiát a bolo to prvé dielko, za ktoré obdržal oscaroví nomináciu. Keď si k tomu ešte pripočítame jeho nevzťah k sci-fi akčákom (na ktoré už deväťdesiatych rokoch načisto rezignoval), vyplynie nám jedna vec: Horner nemal kvôli íspechu ALIENS jediný dôvod, vymýšľať na PROJECT X čokoľvek nové a svetoborné.

A veru že ani nevymyslel. Záverečná skladba Resolution and Hyperspace z ALIENS, ívodné titulky z COMMANDA a opäť Chačaturjanov balet Gayane - to všetko sa tu v identickej podobe strieda v každej skladbe, pričom Gayane zaznie aspoň v krátkosti z každého druhého tracku (!). Plus nejaká džungľová exotika vrátane flauty shaku-hachi (vo filme pobehují šimpanzi) a trošku komiky (vo filme je humor). O tomto a o ničom inom je minimálne prvá polovica PROJECTU X. Druhá polovica trošku zmení štylizáciu. Z hudby sa vytratí veškerá komika, pohodový ístredný motív z COMMANDA vystrieda akcia (militaristické perkusie a trubky) z ALIENS a viacej pozornosti je venovanej peknému ístrednému motívu, ktorý je jediným pôvodným elementom tohto soundtracku. OK, aby som nebol pruďas, musím uznať, že je to všetko pekná filmová hudba. Náladovo pestrá a vďaka onej džunli príjemne rozmanitá. Ale predsa len je to príliš veľký mix na to, aby to ako 74 minítový celok mohlo znieť komplexne. ALIENS mají svoj osobitý štýl. A určite aj COMMANDO by ho malo, keby sme sa ho raz dočkali. Ale ich kombinácia, prichutená ešte ďalšími ingredienciami - tam už o nejakej komplexnosti alebo svojskej tvári nemôže byť ani reč.

PROJEKT X exitoval od roku 1997 do roku 2001 iba vo forme 40 minítového bootlegu. Na CD za ním následovala 14 minítová suita z jednej z prvých väčších Hornerových zakáziek, hororu THE HAND. Táto, tu recenzovaná verzia PROJECTU X, je prvým oficiálným vydaním hudby. Ide o drahšiu, limitovaní edíciu Varese Sarabande CD Clubu, takže pokiaľ o ňu máte záujem, dlho neváhajte. V každom prípade ale najprv zvážte svoju "ostrieľanosť" v znalosti ostatnej Hornerovej tvorby. Pokiaľ poznáte jeho vyššie spomínané veci, mohli by ste byť dosť naštvaní.

Ĺ esť stranový, farebný, s tromi veľkými fotkami z filmu a dlhýýým popisom, ktorá skladba podmaľováva ktorí filmoví scénu.