• Hudbu složil: John Williams
  • Texty napsal: Leslie Bricusse
  • Dirigoval: John Williams
  • Orchestrace: John Neufeld, Herbert W. Spencer, Angela Morley
  • Produkce: John Williams
  • CBS Records 1990 (MK 46595)

Na rozmezí osmé a deváté dekády minulého století byl newyorský rodák John Williams na vrcholu kompozičních sil a platil a dodnes platí za jednoho z nejvíce uznávaných hudebních skladatelů. V osmdesátých letech dokončil slavnou vesmírnou ságu STAR WARS, dobrodružnou trilogii INDIANA JONESE, či slavné scifi jako E.T. V první polovině devadesátých let zazářil vynikající hudbou k dramatu SCHINDLER'S LIST či pohádkově- dobrodružnými kompozicemi jako byl HOOK či THE JURRASIC PARK. Na pomezí obou dekád byl Williams najat tehdy začínajícím režisérem Chrisem Columbusem ke složení hudby k dětské vánoční komedii HOME ALONE (za dva roky si Williams motivy z jedničky zopakoval v méně povedeném pokračování HOME ALONE 2: LOST IN NEW YORK).

Výsledné hodinové album střídá klasické Williamsovy orchestrační postupy s tradičními americkými vánočními koledami, volně rozesetými po celém albu (některé z nich Williams upravil jako např. Star Of Betlehem). Nejlepšími momenty Williamsovy hudby je vánočně laděné hlavní téma - samotným Williamsem složená vánoční koleda Somewhere In My Memory, tvořená glockenspielem, jemnými smyčci a dětským sborem. Čistého podání za přispění sboru se dočká v krátké Somewhere In My Memory.

Hlavní téma na albu dále zazní v poklidném a vánočně laděném provedení v Main Titles/Somewhere in my Memory, The House, Mom Returns/Finale a We Wish You a Merry Christmas/End Titles. Dále se vyskytuje v dramatičtějších momentech jako Man of the House, The Attack on the House či vynikající gradující montážní sekvenci líčení pastí, kde je použita decentní elektronika (Setting the Trap). Nechybí ani monumentálnější vstupy orchestru (ztřeštěný motiv ústřední rodinky- Holiday Flight, Making the Plan, či začátek We Wish You a Merry Christmas/End Titles. O poznání temnější tvář score skýtá zlověstně-nešikovné až hravé téma hloupých lupičů v podání klarinetu/hoboje a temného zvuku basy. Na albu se vyskytuje jak v poklidné podobě (poprvé je prezentováno ve skladbě Scammed by a Kindergartener v čase 1:50), v dramatické rovině v Follow that Kid! a je naplno využito v závěrečném vyvrcholení - scéně vloupání do domu ústředního dětského hrdiny The Attack on the House.

HOME ALONE je dnes již klasickým vánočním soundtrackem, který neurazí ani ostřílené fanoušky filmové hudby. Nabízí krásné, melancholické ústřední téma, bláznivé téma ústřední rodinky či hravé téma lupičů. Přestože vánoční koledy jsou na albu nešikovně naházené tak, že místy ruší tok Williamsovy hudby, výsledné album je nicméně kompaktní a zaujme svou žánrovou čistotou. Sice se nejedná o nic výjimečného, ale pokud toužíte po příjemném, místy melancholickém poslechu, tento soundtrack je právě pro vás.

Hudba ***    Album ****    Zvuk ****