• Hudbu složil: Brian Tyler
  • Dirigoval: Brian Tyler
  • Orchestrace: Robert Elhai, Brad Warnaar, Dana Niu, Andrew Kinney, Jeff Toyne
  • Nahráno v Wildfire Studios, Los Angeles
  • Produkce: Brian Tyler
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 927 2)

V současnosti čím dál více se profilující americký rodák Brian Tyler v tomto roce jednoznačně prokázal, co se v něm opravdu skrývá. Po nesnadných začátcích koncem devadesátých let, kdy se prokousával skládáním hudby k průměrným televizním vodám (FINAL JUSTICE, SIRENS) nebo velmi průměrným či podprůměrným snímkům (4TH FLOOR, THE SETTLEMENT, SIMON SEZ, SHADOW HOURS) se počátkem nového tisíciletí dostal k o něco zajímavějším projektům. V roce 2002 složil jednu z prvních kompozic, které oficiálně vyšly- komediálním hororu BUBBA-HO-TEP. O rok později byl najat ke komponování hudby k německé scifi minisérii CHILDREN OF THE DUNE, díky níž Tyler sklízel ovace ze všech stran. Posléze se mu vršily o poznání lukrativnější nabídky, a to zejména při akčních thrillerech a scifi (TIMELINE, THOUGHTCRIMES, GODSEND, PAPARAZZI, WAR, ALIENS VS PREDATOR: REQUIEM, BANGKOK DANGEROUS, RAMBO). Výjimku tvoří komiksová adaptace CONSTANTINE (2005), kdy vlastní Tylerova hudba byla částečně nahrazena elektronickou hudbou Klause Badelta. Tylerův nejnovější počin EAGLE EYE sice dozajista připomene svými orchestračními postupy výše zmíněné kompozice, nicméně se jedná o zběsilejší a do jisté míry rafinovanější a sofistikovanější kompozici, než jsme u tohoto skladatele zvyklí. Nejblíže však má EAGLE EYE svým stylem k neméně výborné scifi ALIENS VS PREDATOR: REQUIEM (track The 13th Floor svými militantními perkusemi nápadně připomíná National Guard 2 v AVP: REQUIEM) či TIMELINE (hlavním motivem).

Navzdory faktu, že se jedná o technothriller, který se asi v polovině zvrhává v téměř cyberpunkovou scifi, Tyler velmi překvapil tím, že moderní hudební postupy jako užití syntetizátorů či typických elektrických kytar jsou eliminovány na naprosté minimum. Elektronika zde pouze nenápadně dokresluje precizní orchestrace a je za masivního zvuku orchestru The Hollywood Studio Symphony (jehož hudebníci tu odvedli výbornou práci a nejednou se museli při takto technicky náročné Tylerově partituře nejednou zapotit), velmi těžko postřehnutelná (srovnání se čtvrtým HARRYM POTTEREM se vyloženě nabízí) a je postřehnutelná jen v několika skladbách (např. Copyboy, The Case, Aria, Injection). Hlavní páteř alba tvoří rozličné perkusní party (ať se již jedná o živé či syntetické perkuse), jež sám skladatel řadu z nich sám nahrál. Perkusní linka je zručně kombinovaná se svižnou smyčcovou sekcí a velmi burácivými žesti. Tyler tyto aspekty neustále kombinuje a vytváří tak prakticky dokonalou rytmickou koláž, kde téměř nenajdeme slabšího místa. S této maximálně energické kompozice vyčnívají agresivní skladby jako Eagle Eye Main Title, Escape (harfa na začátku dodává skladbě až magický nádech) Ladders, Clutch, Then Shift, Injection, Operation Guillotine či Potus 111. Tyto skladby zřejmě daly zabrat losangeským hudebníkům nejvíce.

Agresivní a neúprosné hlavní téma se proplétá téměř všemi skladbami (např. Eagle Eye, Eagle Eye Main Title, Escape, Ladders, Operation Guillotine, Injection, Potus 111), jedná se o typickou tylerovskou rytmickou figuru, která v tom velkém množství akčně - dramatické náplně precizně graduje. Hlavní téma je také několikrát zastoupeno na albu i v pomalejším provedení (kde má prim klavír a jemné smyčce), kde emotivně podkresluje sekvence hlavního hrdiny Jerryho (Shia LaBeouf) či jeho partnerky Rachel (Michelle Monaghan). V tomto kontextu je zde vynikající skladba Honor, druhá půle (cca 2:10), Aria (cca 3:50), či velmi pohodový (téměř popový) závěr Eagle Eye End Title, kde hlavní slovo má elektrická kytara a bicí. Druhým nejvýraznějším motivem, je subtilní vedlejší téma manipulace a svými svižnými smyčci velmi připomíná hlavní téma v THE BOURNE SUPREMACY. Objevuje se ve Final Manipulations, posléze v Picking Up The Trail a Further Instructions.

EAGLE EYE takto posouvá dosavadní hranice v žánru akční/thrillerové hudby jako takové, ale i měřítka, podle kterého se kompozice skutečně dá nahrát živým orchestrem. Tyler složil vynikající akční kompozici, která na poli akční hudby letošní rok nemá konkurenci a zároveň se stává jedním z největších překvapení tohoto roku. Technicky precizní kvalita nahrávky je jen třešničkou na dortu.