• Dirigoval: Brian Tyler
  • Orchestrace: Andrew Kinney, Brian Tyler
  • Nahrál: Prague filharmonic orchestra
  • Nahráno v Smečky Studios, Praha
  • Produkce: Brian Tyler
  • Lions Gate Records 2008 (LGM2-0019)

Brian Tyler má v poslední době velmi napilno. V tomto roce navázal na slavné Goldsmithovy motivy ve čtvrtém pokračování comebacku legendárního RAMBA s bohatou příchutí etnicity, dále zhudebnil akční thrillery BANGKOK DANGEROUS, EAGLE EYE, THE KILLING ROOM, LAZARUS PROJECT. BANGOK DANGEROUS je hollywoodským remakem stejnojmenného thajského akčního filmu bratří Pangů z roku 1999. Tento remake není ničím výjimečný, řadí se k hollywoodským průměrným vodám s jednoduchou zápletkou a četným klišé. Ke složení hudby byl najat specialista na kompozice k akčním thrillerům či scifi snímkům Brian Tyler (WAR, CHILDREN OF DUNE, TIMELINE, ALIENS VS PREDATOR: REQUIEM), který zapřáhl Pražskou filharmonii ve Smečkách (film se natáčel v Praze) pod taktovkou samotného skladatele. Vedle letošního EAGLE EYE a RAMBA se BANGKOK DANGEROUS řadí k nejvíce očekávaným projektům od tohoto harcovníka v oblasti akční filmové hudby.

BANGKOK DANGEROUS obsahuje všechny typické a zaběhnuté Tylerovy atributy, které tolik fungovaly v akčním snímku WAR. Většinu nahrávky tvoří svižné rytmické figury, které mnohdy hezky gradují a nabízí tak příjemný poslech, který se vyloženě hodí k jakékoliv činnosti v pohybu. Akční téma je poprvé prezentované v druhé skladbě Assasin a dále je rozvíjeno v Pursuit a The Hitman se sestává s gradujících smyčcových ploch, perkusí, žesťů a pohánějících syntezátorů. Tyto momenty patří k tomu nejlepšímu, co BANGKOK DANGEROUS nabídne. V této kompozici je zastoupena na Tylerovy poměry v neobvykle velké míře výrazná elektronika, která není použita tolik sterilně jako v kterémkoliv počinu RCP, ale spíše se nenápadně podílí na budování atmosféry a dodává tak adrenalinovým skladbám větší šmrnc (Assassin, The Hitman).

Hlavní téma se poprvé objevuje v úvodní Bangkok Dangerous. Je prezentováno pomalými, melancholicky znějícími smyčci, které postupně nabírají na síle, dále slyšíme zvuk upraveného klavíru, který se stává jedním z hlavních atributů alba. Romantické téma je v podstatě upravené téma hlavní, nejčastěji je na albu prezentováno v podobě klavíru a jemných smyčců (Fon´s Theme). Dále se hlavní téma v četných variacích vyskytuje ve druhé polovině Bangkok Reflections, Pursuit, Prague, Silent Retribution (v čase 3:12 zaznívá na pár sekund nové vynikající téma, které již na albu bohužel nezazní), Rain, Scoping Out The Hit, Second Thoughts, Fire, The Meeting, The Compound Shootout, Yearning a finální Fate, která zopakuje hlavní téma v krystalicky čisté podobě. Dalším ze zajímavých témat, které stojí za zmínku je tu postupně gradující téma poprvé použito v The Pupil a dále je rozvíjeno v Hide And Seek. Bohužel se tomuto motivu dále nedostává prostoru, kolik by si zasloužil a v obou skladbách zaznívá na pár sekund. Z dalších zajímavých aspektů, co album nabízí, jsou ty, kde Tyler využívá rozličných etnických strun a perkusí, jež zručně kombinuje s elektronikou. Za zmínku stojí kompletně akustická skladba The Performance a Bangkok Downtown, která akustickou etnickou stránku obalí syntezátory.

BANGKOK DANGEROUS je vedle letošního RAMBA další typickou tylerovskou řemeslně zvládnutou akční kompozicí v tom dobrém i zlém. Nevýhodou bude zbytečně velmi dlouhá délka alba (78 minut !) a přepálený playlist. Album je zde roztříštěno do 31 kratších skladeb a styl hudby je asi od neotřelé první poloviny stále opakován (poslední třetina alba kromě několika zajímavých etnických instrumentací skutečně nic nového nenabídne). Nejlepšími momenty tak zůstávají skladby, které variují kterýkoliv z motivů (jež se v poslední třetině alba již téměř nevyskytují). Hodnocení je v tomto případě problematické. BANGKOK DANGEROUS není ani tak originální kompozicí, jako spíše mírný nadprůměr a dobře se poslouchá. Pokud však dychtíte po neotřelých postupech a takřka mistrovské akční kompozici, která vás strhne svými nenápadnými ale precizními motivy a invenčními postupy, sáhněte raději po nedávném EAGLE EYE.