• Hudbu složil: Brian Tyler
  • Dirigoval: Brian Tyler
  • Orchestrace: Robert Elhai, Dana Niu, Brian Tyler
  • Nahráno v Sony Scoring Stage, LA
  • Produkce: Brian Tyler
  • Varese Sarabande 2003 (302 066 531 2)

Že obskurní rádoby epické dobrodružství TIMELINE natočil režisér SUPERMANA Richard Donner, se nechce ani věřit. Vykastrované zpracování knihy Michaela Crichtona (JURASSIC PARK) s chabými hereckými výkony a děravým scénářem ovšem disponuje až neekvivalentně dobrým soundtrackem. A dokonce ne jedním. Původně byl podepsán pod hudbou legendární Jerry Goldsmith, jeho kompozice ale byla odmítnuta a naskytla se možnost pro Briana Tylera. Ten o sobě dal v roce 2003 skutečně hlasitě vědět. Vedle TIMELINE ještě komponal hudbu pro horor DARKNESS FALLS, thriller HUNTED a hlavně sci-fi CHILDREN OF DUNE, díky níž se dostal do obecného povědomí a z jejíž popularity těží dodnes. TIMELINE je vlastně pokračováním stylu, ke kterému Tyler v CHILDREN OF DUNE našlápl, to jest mohutné žesťové party a bohatá perkusní složka.

Tyler svůj orchestr prohání již od úplného začátku, v úvodní energické Main Titles představí hlavní motiv, v následujících skladbách dále uslyšíme dobrodružně-hrdinský motiv (Galvanize the Troops), bitevní vřavu s krásným heroickým úvodem (Battle of la Roque) a další hrdinské téma v Battalion. Načtrnuté militaristické postupy pokračují až do skladby Enter the Wormhole, kdy se v hudbě začně projevovat i sci-fi charakter snímku. V tomto případě je to elektronika, nad kterou se nese motiv Galvanize the Troops.

Druhou půlku CD otvírá romantické téma pro postavu Marka a Claire (Lady Claire And Marek) v provedení dechů a smyčců. Tato něžná romance funguje i jako odpočinková skladba, po níž znovu následuje nabušená bojovná kompozice. V Night Arrows opět figuruje Galvanize motiv, Transcription Errors je zástupcem moderní části score obsahující elektroniku a skladbám Storming the Castle, Battlefield Revealed a Interuptus dominuje Tylerovo akční inferno. Zajímavostí je, že v posledních sekundách Village Burned můžeme slyšet tradiční řecký nástroj buzuki v podání samotného skladatele. Tyler příliš nepřibrzdil ani v závěru alba, a tak se zakončuje v podobném stylu jako se začalo.

TIMELINE je velice živelný soundtrack a rozhodně patří mezi nejvýznamější díla Briana Tylera. Jediné, co bych mu vytkl je nedostatečná práce s motivy, protože témata jako Galvanize the Troops nebo Battalion si o větší rozvoj přímo říkají. I přes tento nedostatek se jedná o nadprůměrnou kompozici a především o jeden z průlomových soundtracků tohoto mladého skladatele. Fanoušky Tylerovy hudby jistě potěší zpráva, že existuje promo nahrávka TIMELINE obsahující pětadvacet minut navíc oproti oficiálnímu vydání a osmdesátiminutový bootleg.