• Hudbu složil: Randy Edelman
  • Dirigoval: Randy Edelman
  • Orchestrace: Ralph Ferraro,Randy Edelman,Stuart Balcomb,Jeff Atmajian,Jon Kull, David Paich,John Van Tongeren
  • Nahráno v Cherokee Studios
  • Produkce: Randy Edelman
  • Varese Sarabande 2002 (302 066 423 2)

xXx je v prvé řadě akčním filmem Roba Cohena, kde je zakázáno používat mozek. Tohle si člověk musí uvědomit, aby mohl film akceptovat. Jedná se typický případ poměrně hloupého akčního filmu, který diváka však maximálně pobaví a zaujme (také proto, že se většina děje odehrává v Praze, kde se to jen hemží teroristickými organizacemi). Hlavní otěže filmu navíc převzal Vin Diesel, který svým charizmatem zachránil mnoho scén. Dvorní Cohenův skladatel Randy Edelman (DRAGONHEART, THE LAST OF MOHICANS) složil pro film příležitostně chytlavou akční kompozici.

xXx je však přijímáno kritikou velice nejednoznačně. Kritizují jej za celkovou odfláknutost mixů synťáků s živým orchestrem, nulové emoce a zastaralé tvůrčí postupy. Rozhodně je tu poměrně odfláknutá elektronika, která působí notně zastarale. Je přítomna téměř ve všech akčních sekvencích, kterou doplňuje orchestr. Tak především je tu téma samotného drsňáka Xandera) - poprvé se objevuje ve Washington Searches For the Right Man v čase 0:28 - hrají jej lesní rohy. Téma je jednoduché, má velkou dávku testosteronu, často se na albu opakuje. Nejvýrazněji se objevuje za zvuků v akčních tracích za zvuků elektrických kytar, synťáků, perkusí a žesťů v A Kiss On A Rooftop, Motorcycle Assault, In Xander Zone a finálovce X Marks The Spot, kde je hráno na klavír, kterému sekundují elektronické bicí.

Romantické téma Eleny, hráno na osamělý klavír se objevuje v tracku Elena, dále je použito uprostřed A Kiss On A Rooftop a Your Eyes Give You Away. Jedná se o jednoduchý romantický motiv, který však není v kompozici více rozvinut. Několik skladeb je etnického charakteru, centrum dění se přesouvá do Prahy a dost ironicky Prahu charakterizuje Edelman právě balalajkou, nástrojem, který má původ v Rusku. Tento atribut nicméně album zpestřuje a dodává mu jisté kouzlo. Nejlepší skladbou je vynikající etnická Prague Arrival, kdy po zářezech elektrické kytary ticho pročísne osamělé cello a přidává se kýžená balalajka podporovaná brnkáním na akustickou kytaru. Právě téma charakteristické pro Prahu je chytlavé a je použito na konci The Changing Science Of Ahab v čase 2:19, je hráno balalajkou a smyčci v backroundu - téma tu podbarvuje masakr vědců v laboratoři hlavním záporákem. Můžeme jen litovat, že toto téma není v kompozici použito častěji.

Score je tu převážně akční a najdou se tu slušná místa: výbornou skladbou je militantní Czech Cavalry (kovové a syntetické perkuse, žestě a v pozadí balalajka), etnické Anarchy 99, druhá půle A Kiss On A Rooftop, Motorcycle Assault (nesporný vrchol alba), In Xander Zone a závěrečné vyvrcholení v X Marks The Spot. Za zmínku stojí pomalejší dramatičtější tracky - The Changing Science Of Ahab či A Distorted View of the World, kde je kladen důraz na brnkání na kytaru a balalajku a v backgroundu příležitostné lesní rohy. Zvláštní zmínku si zde zaslouží oddechově působící Finding Paradise in Bora Bora, elektrické kytary a jiné etnické elementy podbarvují ve filmu radovánky Xandera s Elenou. Jedná se o popově znějící track, je zcela veselý a optimisticky laděný.

xXx je odosobněnou akční kompozicí, která stejně jako samotný film zaujme a pobaví, potěší svižnými akčními rytmickými elementy ( Czech Cavalry, In Xander Zone, Motorcycle Assault) a místy temnou atmosférou ( A Distorted View of the World, The Changing Science Of Ahab). Lehké stravitelnosti také odpovídá velmi krátká délka alba (pouhých 37 minut) a také bohužel lajdácké, průměrné orchestrace (zamrzí především přechod elektroniky a orchestru). Fanouškům klasických symfonických kompozic se toto score doporučit nedá, nejsou - li vám však lhostejné experimentálnější, stylovější soundtracky, tak rozhodně XXx zkuste. Pro tentokrát velmi silné 2 *, špatná zvuková kvalita mi nedovolí bohužel jít výš.

Hudba **    Album **    Zvuk ***