37. End Title (0:32)

TT 154:26

• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Varese Sarabande 2007 (302 066 892 2)

Američan Michael Giacchino patří k nejpilnějším a nejvytíženějším skladatelům současnosti. V přestávce mezi pracemi na velkých projektech MISSION IMPOSSIBLE III a RATTATOUILE složil hudbu k třetí sezóně komerčně velmi úspěšného seriálu ZTRACENI. Giacchino tu dostal možnost podruhé pracovat se svým materiálem. Výsledná kompozice velmi zručně pracuje se širokou paletou témat, načrtnutou v předchozích vydáních a přidává několik témat nových. Třetí sezóna v tajemném světě ZTRACENÝCH přinesla sice mnoho světla okolo záhadné skupiny unášející na ostrově děti - "těch druhých" opírající se o racionální vysvětlení, nicméně již někde ve druhé čtvrtině sezóny se opět začaly kupit dávná tajemství (nevysvětlené cestování Desmonda v čase). Nebyla nouze o zcela zásadní dějové zvraty (objevivší se nové tajemné postavy Richarda a Jacoba) a především spekulace o blížící se záchraně z lodi a Charlieho smrti. Připočtěme si opět mnoho dramatických vypjatých situací a tentokráte již naplno se rozvíjejících romancí mezi přeživšími, pro Giacchina bylo score k třetí sezóně ZTRACENÝCH nepochybně velkou výzvou. Giacchino pochopitelně nezklamal, tentokrát fanoušci ZTRACENÝCH zaplesají radostí - tomuto vydání se dostalo prostoru dvou CD- první obsahuje tradičně výběr toho nejlepšího z prvních dvaceti dílů a druhé obsahuje kompletní nahrávku pro velmi dramaticky vypjaté finále.

Giacchino stylově navazuje na předchozí kompozice s tím, že je o poznání pestřejší z hlediska témat a má širší záběr. Z nově složených témat tu má velmi důležitou úlohu znepokojivé téma charakterizující jak skupinu "těch druhých", tak i postavu Kate (pro kterou bylo téma napsáno v první sérii). Je prezentováno nejčastěji dřevěnými či kovovými údery rozličných perkusí (kus plechu), disonantními žesti a smyčci, či příležitostným brnkáním na struny harfy v dramatických skladbách - z prvního CD: In With a KABOOM!, Fool Me Twice, Under the Knife, Teaser Time, Rushin' the Russian, z druhého CD Paddle Jumper, She's Dynamite, Charlie´s Fate, Paddle Jumper Reprise, Diving Desmond, Weapon of Mass Distraction. Score je vůbec plné klasických znepokojivých až hororových skladeb (dalším vrcholem z hlediska dramatické hudby je úvod Sweet Epoche s burácejícími žesti a smyčci či burácející Storming The Monster, výše jmenované skladby z druhého CD a zejména vrcholná Looking Glass Half Full).

Score má ovšem i svou něžnější podobu. Giacchino složil melodický romantický motiv (klavír, smyčce) pro vztah Sawyera a Kate. Romantické téma doprovází emotivně vypjatých scén obou protagonistů, které nakonec skončí intimním stykem (Romancing The Cage a Ain't Talkin 'Bout Nothin'). Na krátkou chvíli se na albu objevuje v čase 1:35 posmutnělé Desmondovo téma hrané smyčci a příležitostnou harfou ve skladbě Distraught Desmond a na několik sekund zazní na začátku Looking Glass Half Full. Vrací se také optimistické téma Claire (Claire-a Culpa, The Good, The Bad and the Ominous, Ta-Ta Charlie), téma Sun a Jinna (Pagoda Of Shame, Deadly Fertility) a téma Ostrova (Paddle Jumper Reprise v poslední čtvrtině skladby, Act Now, Regret Later, Naomi Phone Home).

Jedním z emotivních vrcholů se stává zpočátku dramatická Looking Glass Half Full, kde v čase 2:14 zaznívá Charlieho téma hrané cellem, které doprovází klavír a přidávající se vyšší smyčce hrající téma života a smrti. Track podbarvuje dojemnou scénu Charlieho sebeobětování ve stanici The Looking Glass. Téma života a smrti je dále použito v dramatickém tracku Under The Knife (podkresluje operaci Bena). Dalším nesporným vrcholem je emotivní Dharmacide (podbarvuje vyvraždění expedici Dharmy Benem). Od druhé půle tu pomalu graduje Benovo téma, poprvé použité v druhé sezóně. Celá tato sekvence patří k tomu nejlepšímu na tomto score. Výjimečně podkresluje atmosféru dané scény. Z optimističtěji laděných momentů potěší příjemné vybrnkávání na harfu v Thawyer a vynikající kousek Shamballa (podbarvuje jízdu autem Dharmy po ostrově). Nadmíru zajímavé je použití glockenspielu v atmosférické skladbě Juliette Is Lost. Za zmínku také stojí rytmicky perkusní End Credits, které na předchozích vydáních chyběly či hravé sekvence patřící Hurleymu (Fetch Your Arm), Giacchino zde opět používá kláves a pikoly.

Nejlepším aspektem na score k třetí sezóně ZTRACENÝCH jsou vzletné variace vynikajícího rytmického a chytlavého tématu cesty, kde hrají prim tahy cell. Zaznívá na 2 CD, poprvé v druhé polovině Flying High, kdy za zvuků rytmických bubnů postupně graduje (svého vrcholu dosahuje v čase cca 5:40). Téma charakterizuje dramatickou cestu přeživších k vysílači pod vedením Jacka. Dále se objevuje v tracích The Good Sheppard, An Other Dark Agenda, Kate Makes A Splash, The Only Pebble in the Jungle, Early Morning Mystery (v podání hravých kláves), Just What the Doctor Ordered a JACK FM. Výše zmíněné skladby patří k tomu nejlepšímu, co Giacchinovo score nabízí.

150-minutová Giacchinova kompozice se může směle řadit mezi autorova dosavadní nejlepší díla. Snad nikdo jiný by nedokázal tak barvitě hudebně podbarvit nejtajemnější a nejvíce strhující seriál současnosti. Není tu nouze o výpravné a strhující momenty se širokým záběrem témat (všechny skladby, kde se vyskytuje "cestovní" téma), hektickou akci (téma druhých) a emoce (romantické téma Sawyera a Kate nebo doják Ocean´s Apart). Score k třetí sezóně rozhodně není pro každého, ale pokud vám není experimentální (hlučná, hektická) Giachinova hudba cizí a náhodou se díváte na ZTRACENÉ, je tohle právě pro vás!