TT 50:26

• Hudbu zložil: John Powell
  • Dirigoval: Gavin Greenaway
  • Produkcia: John Powell a Hans Zimmer
  • Nahraté a zmixované v Media Ventures
  • RCA Victor 1999 (09026-63482-2)

John Powell je po Zimmerovi možno najtalentovanejším (a určite najoriginálnejším) skladateľom tímu Media Ventures. Hoci bola jeho prvotina â?? akčné inferno Face/Off - zatracované pre chaotičnosť a â?žnepočívateľnosťâ?ś, jeho ostatné dielka sí viac než príjemnými záležitosťami. Najsvetlejšími príkladmy sí samozrejme veselé, krásne melodické kompozície pre filmy AntZ a Chicken Run, ktoré vzišli z jeho spolupráce s Harrym Gregsonom-Wiliamsom. Len málokto ale pozná soundtrack, ktorý nahral v roku 1998 pre film, odohrávajíci sa v Africkej divočine.

Endurance otvára zimomriavky naháňajíci ženský â?žspevâ?ś, pripomínajíci zaklínadlá starej, vráskavej čarodejnice. Druhá skladba je už ale "našťastie" veselou, africky spievanou tancovačkou pri ohníku. A týmito dvoma emocionálne odlišnými, no istým spôsobom predsa len jednotnými štýlmi hudby sme vrhnutý do epicentra africkej buše so všetkými jej nástrahami i radosťami. Veškerá hudba na CD spočíva v smutných orchestrálnych pasážach, bizarných šamanských, alebo príjemných ženských spevoch a krásnych akustických vybrnkávačkách. Kľíčoví rolu tu hrají najrozličnejšie strunové nástroje, fujary a píšťaly, podfarbené syntezátorovým alebo orchestrálnym (občas nádherne monumentálnym) pozadím.

Atmosféra prostredia, ktoré hudba vykresľuje, je cítiť z každej sekundy albumu a premenlivé pocity, ktoré vyvoláva sí servírované s primeranou dávkou citu a opatrnosti. Rozpisovať sa o jednotlivých skladbách nemá zmysel, pretože sí každá íplne o niečom inom a ani jedna z nich nie je výraznejšia alebo lepšia než tie ostatné. Záver soundtracku je koncipovaný podobne ako ívod. Druhá polovica predposledného tracku predstavuje opäť veselé tanečné radovánky, tentoraz podané vo veľkolepom slávnostnom balení vytvorenom pomocou nádherného orchestrálneho backgroundu. Posledná skladba je napokon mierne popovou (ale stále Africky znejícou) pesničkou s dvoma mužskými, anglickými a jedným ženským, africkým spevom.

Endurance je veľmi originálnym soundtrackom, s ktorým Powell dokazuje svoj žánrovo široký tvorcovský potenciál. V našich končinách je takmer nezohnateľný, takže je u nás pomerne neznámy. A to je veľká škoda. Stojí totižto za viac než väčšina zaprášených mainstreamových Horneroviek, nedotknuto sa váľajícich v každom druhom obchode (napr. Deep Impact, Jumaji a spol...).

Hudba ****    Album ****    Zvuk ***** (HDC

Celkové balenie tohto CD je na veľmi slušnej írovni. Priestor pod médiom je priesvitný a trojlistový, čierno-biely booklet obsahuje fotografie, tracklist, vyčerpávajíce technické info vrátania podrobného rozpisu všetkých členov orchestra a k tomu všetkému ešte texty spievaných skladieb 2, 4, 11 a 16.