Returning to Indiana Jones for Crystal Skull has been wonderful. It was like riding a bicycle. I didn't have to re-learn how to do it. I began work and within an hour or two I was back into the rhythm and spirit of the piece. It's also been a great opportunity to take another romp trought the imaginations of George and Steven. Working with these two gentlemen is always a joyous experience. We get along as people so well, we have the same sensibilities and tastes about scenes, and when we hit upon something that Works, we all seem to agree about it. That's another way of being in sync. On all four films, it has been filmmaking that is more play than work.
- John WILLIAMS
Trvalo to celých 19 rokov kým sme sa dočkali štvrtého pokračovania dobrodružstva najslávnejšieho archeológa všetkých čias. Scenárista David Koepp (JURASSIC PARK, WAR OF THE WORLDS...) dokázal splniť požiadavky, na ktorých zlyhali také esá ako M. Night Shyamalan, Frank Darabont či Jeff Nathanson. Pravé Nathansonov scenár sa však stal predlohou pre Koeppa, ktorý sa stal takpovediac poslednou nádejou pre realizáciu projektu, keďže Harrison Ford si dal podmienku, že ak sa nezačne filmovať do roku 2008 tak odstúpi. A tak sa začalo natáčanie v roku 2007 pod režijnou taktovkou Stevena Spielberga a producentským zastrešením Georga Lucasa. Na miesto skladateľa zasadol po dvoj ročnej pauze opäť John Williams a všetci fanúšikovia na tento moment čakali po veľkolepom roku 2005 s nesmiernym nadšením...
... a tak ako bol film prijatý s určitými kontroverznými reakciami, tomuto aspektu sa nevyhla ani Johnova kompozícia.
Album otvára skladba Raiders March, čo je vlastne skladba zo záverečných titulkov prvého dielu. Vo filme síce v tejto podobe nezaznie, ale poslucháča navodí do tej správnej atmosféry. Z RAIDERS OF THE LOST ARK bolo však prevzatých aj prvých 40 sekúnd zo skladby The Map Room: Dawn (motív archy a motív nacistov), ktoré tvoria úvod skladby The Smell of the Skull. To nové o čo nás obohacuje toto dielo sú predovšetkým skladby 2 až 4.
Call of the Crystal ako už názov napovedá je motív patriaci artefaktu po ktorom tentoraz Indiana Jones pátra. Skladba sa snaží byť podmanivou a tajomnou a spôsobom sebe vlastným sa jej to aj darí. Síce nedosahuje sily motívu archy, alebo vážnosti motívu grálu, ale aj napriek tomu (hlavne v druhej polovici skladby) dosahuje značnú pôsobivosť. Motív je založený na rozťahanom zvuku sláčikov, ktorý neustále mohutnie a priberá k sebe dychové nástroje. V momentoch svojho vyvrcholenia je ešte podporený zvukom tympanov.
The Adventures of Mutt je motív patriaci Indyho mladému súputníkovy Muttovy Williamsovy (Shia LaBeouf). Keďže Mutt je ešte len mladé ucho, tak jeho dobrodružstvá sú aj plné nerozvážnosti a Johnova hudba tento aspekt dokonale vystihuje. Je miestami až extrémne hravá. Zjednocujúcim prvkom tohto motívu sú rýchle výpady sláčikov a taktiež veľmi svižná práca s dychovou sekciou orchestra. Pokiaľ ste však počuli aspoň jedného Williamsovho HARRY POTTERA, tak Vám tento motív bude pripadať, akoby vypadol práve z neho.
Irina's Theme je motív patriaci hlavnej zápornej postave, ruskej agentke Irine Spalko (Cate Blanchet). Motív je patrične vážny a až do času 01:45 nesie v duchu pozvoľne gradujúcich mnohovrstevných sláčikov. V spomínanom čase však dôjde k ráznej zmene. Nastupujú militaristické trubky (reprezentujúce Rusov) a motív postupne slabne až sa "rozpustí" v podobnom duchu ako znie trilerová hudba z predchádzajúceho Johnovho diela MUNICH.
Najväčším prekvapením albumu je však skladba The Journey To Akator. Do času 01:12 je to tradičná cestovateľská Jonesovská hudba. Ale potom nasleduje po nie veľmi elegantnom prestupe tradičná juhoamerická hudba - gitara, trubka, etno píšťala a etno bubienky. Etnicky ladená hudba zaznieva aj v úvode skladby Grave Robbers. Tu je to však už zvuk džungle a nie zvuk mexickej ulice ako vo vyššie spomenutej skladbe (podobnosť s THE LOST WORLD: JURASSIC PARK je mierne zarážajúca). The Jungle Chase je vo filme podstatne dlhšia, ale čo už narobíme... Skladba pozostáva z dvoch základných elementov Muttov motív premiešaný niekoľkými zdramatizovaniami a v rámci Johnovej tvorby zaujímavá akčná hudba. Celé je to veľmi pekne skĺbené, ale po skončení skladby budete mať pocit, že niečo podobné ste už kedysi počuli. V tomto prípade bol inšpiráciou HOOK.
Hidden Treasure and The City Of Gold sa tiež skladá z dvoch pasáži. Najprv sa dočkáme motívu Call of the Crystal, ale ten sa však zmení čase 03:22 na motív mimozemšťanov z WAR OF THE WORLDS, ktorý je tu však oveľa zaujímavejšie a monumentálnejšie rozvinutý. Motív z Vojny svetov zaznieva aj v skladbe The Temple Ruins and The Secret Revealed ale tu ma až tak nechytil za srdce. Pokiaľ skladba The Jungle Chase obsahovala zaujímavú akciu tak skladba Ants! už konečne obsahuje serióznu akciu, premiešanú s motívom, ktorý patrí veľkým mäsožravým mravcom. Škoda, že samotná akcia sa nesie až príliš v duchu THE LOST WORLD: JURASSIC PARK (dôraz je kladený na perkusie a dychovú sekciu orchestra). Musím však spomenúť, že to ako John charakterizoval mravce sa až príliš podobá na motív lietajúcich klúčov z prvého HARRY POTTERA.
Skladby The Temple Ruins and The Secret Revealed a The Departure podfarbujú záver dobrodružstva. Prvá skladba nám predvádza enormnú silu artefaktu a následnú deštrukciu záporných hrdinov. Druhá skladba nám načrtáva záchranu kladných postáv. V súvislosti zo skladbou The Departure by som rád poukázal na fakt, že jej druhá polovica má svoje základy v Johnovom koncertnom diele SOUNDINGS. Záverečná skladba Finale prináša rekapituláciu hlavných motívov aj Marionin motív (ďalší pozostatok z RAIDERS OF THE LOST ARK) a v závere skladby aj novú variáciu na Raiders March.
Štvrtý Indiana Jones ma vyslovene nesklamal. Počúva sa vcelku príjemne, ale nemôžem nevytknúť to, že John tu použil príliš veľa vaty, ktorá pripomína okrem iného STAR WARS prequely, THE LOST WORLD, MINORITY REPORT, HOOK a iné. Škoda je tiež, že hudba stratila ten skvelý feeling vďaka, ktorému si predošlé Jonesovky získali toľko fanúšikov. Skvelý rok 2005 nadstavil latku našich očakávaní príliš vysoko...
DARABONT
Hudba *** Album *** Zvuk ****
|