Jeden z nejočekávanějších filmů roku 2005. Závěr nejslavnější filmové ságy z předaleké galaxie. Po dvou nemastných a neslaných epizodách George Lucas přitemnil atmosféru, ono mu ani nic jiného nezbývalo, když Pomsta Sithů vypráví o zničení řádu Jedi, konci jedné velké lásky a konci jednoho velkého přátelství. Důležité je, že se vše podařilo a epizoda 3 se tak mohla zařadit vedle svých starších sourozenců z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Na pozici skladatele se samozřejmě žádné překvapení nekoná. Dovede si vůbec někdo představit STAR WARS bez Johna Williamse? John Williams vtiskl STAR WARS hudební duši a bez něj by STAR WARS nebyly tím, čím jsou.
Jak je již tradicí, John Williams si dal dostaveníčko s muzikanty LSO ve městě nad Temží, aby zde počátkem února roku 2005 nahráli hudbu pro POMSTU SITHŮ. Na začátek nutno říci, že to, co je ke slyšení na Darth Sidiusem potištěném CD není zdaleka vše, co zazní ve filmu. Vynecháno toho bylo dost, ale přesuňme se již k samotné placce. Nosná síla soundtracku se nachází v první polovině playlistu, jedná se hlavně o skladby
Star Wars and the Revenge of the Sith,
Battle of the Heroes a
Anakin's Betrayal. Právě
Battle of the Heroes je myšlený vrchol celého alba, který byl i vydán jako samostatný singl. Jde o fatalistický doprovod k souboji Anakina a Obi-Wana. Při nahrávání této skladby se Abbey Road dozajista otřásala v základech, protože Williams zde využívá mohutných chorálů a mocných žesťů, osudovost skladby je cítit takřka z každé noty a když během toho všeho ještě zazní motiv Síly v nejnaléhavější podobě, tuhne krev v žilách. Poslech této epičnosti evokuje
Duel of the Fates, za ním však
Battle of the Heroes zaostává kvůli své částečné těžkopádnosti. I tak se ale jedná o výjimečný hudební počin.
Star Wars and the Revenge of the Sith začíná tradičně provařeným motivem Luka Skywalkera, na ten pak navazuje akční hudba s větším důrazem na perkusní složku podbarvující bitvu nad Coruscantem, která se záhy vyvine do klasické Williamsovské akce. Zajímavé je, že hudba na CD neodpovídá tomu, co slyšíme ve filmu. Například hned po titulkové sekvenci ve filmu následují pouze údery na buben a do nich se poté vloží rytmizovaný a bitevnější motiv Síly, než jak ho známe z minulosti.
Anakin's Betrayal je jednoznačně nejlepší skladbou alba. Pro podkreslení scény vyhlazování Jediů zvolil Williams gradujícího sboru a to, co se melancholicky line z reproduktorů v poslední minutě je přenádherné a přesmutné zároveň. Při závěrečném crescendu mohou mnozí již ždímat kapesníček, který bude znova potřeba při poslechu smyčcového adagia
The Immolation Scene popisující Anakinův neštastný konec na Mustafaru. To už sme ale na druhé půlce CD, kde za zmínku stojí ještě démonické intro do
Grievous Speaks to Lord Sidious. Kruh se uzavře v závěrečné
A New Hope and End Credits, která hudebně dokonale spojuje starou a novou trilogii. Uslyšíme zde motiv princezny Leii, Luka Skywalkera, ale hlavně
The Throne Room v novém kabátě.
Williamsovi se podařilo skvěle přemostit obě trilogie, je radost poslouchat, jak se
Battle of the Heroes ve skladbě
Anakin vs. Obi-Wan přemění do motivu Impéria, nebo když se na konci filmu objeví malý Luke a zazní jeho motiv v nevinném až zranitelném provedení. Celkově však POMSTA SITHŮ sice předčí první a druhou epizodu, ale nedosahuje kvalit klasických SW soundtracků, protože prolínání motivů a práce s nimi není na takové úrovni jako tomu bylo například v EMPIRE STRIKES BACK, které je pro mnoho fandů (včetně mě) nejlepší score ságy. Navíc releasy epizod 4-6 od společností RCA Victor a Sony obsahovaly mnohem více hudby. Přes zmíněné nedostatky je ovšem nutno říci, že REVENGE OF THE SITH patří k tomu nejlepšímu, co v roce 2005 vyšlo, určitě by si i zasloužilo nějaké kompletnější vydání ve stylu 2CD verzí staré trilogie. Uzavření ságy se prostě povedlo. "The circle is now complete."
Krátký dokument o skládání hudby pro Pomstu Sithů
MERIDIUS