16. Epilogue (2:32)

TT 51:45

• Hudbu zložili: James Newton Howard
  • Orchestrácie: Brad Dechter, Jeff Atmajian, J. N. Howard
  • Produkcia: James Newton Howard a Jim Weidman
  • Walt Disney Records 2000 (edel0112612DNY)

Jeden zo silnej Howardovej OST trojky z roku 1991 (spolu s Vertical Limit-om a Unbreakable) a po Waterworld-e asi aj Howardov vôbec najpopulárnejší kísok. Skrz-naskrz dobrodružná hudba, ktorá vás chvíľu drží v extáze s monumentálnymi výpravnými sekvenciami, chvíľu vás hladí po srdci jemnými tónmi a inokedy vás priškrcuje nervydrásajícimi akčnými obludnosťami.

Dinosaur je stavbou albumu veľmi podobný Vertical Limitu. Po prvej, krátkej a nie príliš významnej ívodovke prichádza nádherný ístredný motív The Egg Travels. Veľkolepá, oslavná, výpravná a obrovskou radosťou sršiaca kompozícia, ktorá je jednoznačnou dominantou celého soundtracku. Po nej (skladby 3 až 6) následuje zopár ďalších príjemných trackov odlišného charakteru od pomalej, nežne rozprávkovej a veselej, džungľovky s indiánskym spevom, až po hrozivé a znepokojujíce varovanie a krkolomní akciu. No a po tomto pestrom ívode, po skončení tejto prvej tretiny albumu už â?? podobne ako na Vertical Limite â?? začne hudba strácať náboj a nepríde s ničím novým.

Dinosaur však v síťaži s Howardovým vysokorským dobrodružstvom predsa len v niečom víťazí. Na rozdiel od neho sa totiž k ístrednému motívu vracia aj v druhej polovici CD a umožňuje nám si ho plne vychutnať aj v niekoľkých ďalších (i keď väčšinou iba v kratučkých) variáciách. A čo je najdôležitejšie, soundtrack má aj dôstojné vyvrcholenie, ktorým sa vrátime do ívodnej fantastickej nálady, opätovne sa oddáme veselému rytmu džungle a naposledy si užijeme krásneho ístredného motívu v tej najveľkolepejšej podobe.

A to je niečo, čo Vertical Limit nemá. Ten nás chytí v prvej tretine a potom nás až do konca CD nechá iba bezmocne a znudene hľadať niečo, čo by nás na budíce nítilo počívať ho dlhšie ako tých ívodných 15 minít. Dinosaur je skrátka o niečo lepší. Aj napriek tomu mu ale nemôžem dať vyššie než štandardné hviezdičkové hodnotenie. Krkolomné akčné pasáže nie sí zrovna ideálnou hudobnou výplňou voľného času (a liečbou migrény...) a z hľadiska originality a emocionálnej hůbky zostáva soundtrack rozhodne POD Williamsovým Jurským parkom. A ak vám vadí, že ho na jednu stranu označujem za podstatne lepší než Vertical Limit a na druhí ho hádžem do toho istého vreca, potom vedzte, že keby som používal polhviezdičkové hodnotenia, Vertical by odo mňa dostal **1/2 a Dinosaur ***1/2.

Hudba ****    Album ***

Rozložiteľný v 6 stranový, kompletne farebný poster z kvalitného lesklého, kriedového papiera. Z jednej strany fotomontáž dvoch veľkých dinosaurov a loga filmu, z druhej takisto fotomontáž niekoľkých pestrofarebných filmových záberov + tracklist a všetky základné ídaje o soundtracku.