TT 53:29

• Hudbu zložil: John Barry
  • Dirigoval: John Barry
  • Produkcia: John Barry
  • Nahraté v E.M.I. Abbey Road Studios, Londýn
  • epic soundtrax 1990 (467591 2)

Rovnako ako v roku 1993 zabodovali Spielberg a Williams s ich spoločným životným dielom Schindlerâ??s List, dva roky pred nimi vzbudila do rovnakej miery pozornosť spolupráca Kevina Costnera s Johnom Barrym. Costner nakrítil majstrovský oscarový epos, ktorý urobil dieru do sveta filmu a Barry k nemu zložil hudbu, ktorá sa stala neotrasiteľnou klasikou a jedným z najpevnejších pilierov ako jeho diskografie, tak i dramatickej filmovej hudby deväťdesiatych rokov.

Dances With Wolves prezentuje to najnádhernejšie, čo si len môže znalec Barryho hudby predstaviť a o čom môže snívať. Prekrásne povznášajíce melódie, predkladané vo všemožných â?? citlivo romantických, monumentálnych, občas citlivo dramatických polohách, neustále sa prelínajíce jedna cez druhí a neustále prinášajíce nové a nové obohacujíce a rozvíjajíce prvky. Či už je reč o notoricky známom, dojímavo smutnom ístrednom motíve John Dunbar Theme, prekrásne nežnej Love Theme alebo rovnako nádhernej, jemne hravej Wolf Theme, zakaždým ide o melódiu, ktorá by svojou jedinečnosťou a hůbkou vystačila na jeden samostatný soundtrack. Ich permanentné kombinovanie a variovanie tak stavia poslucháča do pozície, kedy nemá šancu ani na sekundu venovať pozornosť niečomu inému, než smršti tých najnádhernejších emócií.

Westernové zafarbenie hudby je vytvárané pomocou píšťal, harmoník, â?žindiánskych bicíchâ?ś a podobných â?žľudovýchâ?ś nástrojov, ktoré sí poväčšine hlavným sprostredkovateľom motívov (sprevádzaných klasickým Barryho monumentálnym orchestrálnym pozadím). Z až hypnoticky pôsobiacej sídržnosti a kontinuity všadeprítomných spomínaných troch melódií vybočují vynikajíce â?žvýstrelkyâ?ś typu veselších výpravných kískov Journey to Fort Sedgewick a The Buffalo Hunt, a dramatickejších trackov Pawnee Attack a Stands With a Fist Remembers. Každá z týchto skladieb je natoľko osobitá a výnimočná, že by si zaslížila samostatný rozbor. To by však už bolo až príliš veľa písania, a tak priblížim aspoň jednu z nich. Tí, ktorí nespomeníť by bol doslova smrteľný hriech - desiatu, westernoví The Buffalo Hunt - najpozitívnejšiu, najveselšiu a najživšiu skladbu na albume. Pokiaľ ste boli v detstve podobne ako ja odchovávaný okrem iného aj na Winnettouovi, garantujem vám, že sa stane vašou srdcovkou!

Barryho Dances With Wolves je soundtrack, po dopočívaní ktorého sa človek cíti, akoby práve prešiel očistou, akoby práve prežil dovtedy nepoznané teritóriá emocionálnych výletov do sveta filmovej hudby. Dances With Wolves je soundtrackom, ktorý nám dáva možnosť sa prostredníctvom hudby dotkníť nekonečných krás UMENIA. Toho umenia, ktorého načívanie nás robí ľudskejšími, krajšími a otvorenejšími. Toho umenia, ktoré pre nás znamená tak nádherný, a často tiež jediný ínik pred realitou skutočného sveta. Ďakujeme, John!

Iba dvojlistový, z tvrdého papiera. Na šedom pozadí siluety štyroch - v hmle bežiacich - bizónov, na popredí bielym tracklist a základné ídaje. Z vonkajšej strany (po otvorení krabičky) šesť malých farebných fotografií z filmu.

Dances With Wolves - Collector's Edition

TT: 64:12

Táto verzia, označovaná tiež ako "Gold Edition", bola vydaná (podobne ako Gold edície Apolla 13 a Schindler's Listu) z dôvodu enormného íspechu týchto soundtrackov. Obsahuje tri nové skladby, ktoré nakoniec neboli použité ani vo filme. Prvou je krátka, príjemná Fire Dance a tými ďalšími dvomi sí alternatívne verzie dvoch hlavných motívov (The John Dunbar Theme a Dances With Wolves). Obe sí ladené do popového štýlu á la James Bond a sí umiestnené na konci CD. Obal soundtracku je luxusný, z tvrdého papiera, médium je vyrobené z 24 karátového zlata (!!!).