• Dirigoval: Harry Gregson-Williams
  • Orchestrace: Bruce Fowler, Ladd McIntosh, Walter Fowler, Suzette Moriarty, Rick Giovinazzo
  • Nahrál: The Hollywood Studio Symphony, The Bach Choir, Choir of the Kings Consort, Sylvia Young Theatre School Choir
  • Nahráno v Todd-AO Scoring Stage, Los Angeles / Abbey Road Studios, London
  • Produkce: Harry Gregson-Williams
  • Walt Disney Records 2005 (61374-7)

Rok 2005 byl pro skladatele Gregson-Williamse velmi významným, přinesl mu totiž dvě velkorozpočtové zakázky, KINGDOM OF HEAVEN a CHRONICLES OF NARNIA. LETOPISY NARNIE se svezly na vlně fantasy filmů, kterou odstartoval Peter Jackson se svým PÁNEM PRSTENŮ. Snímek formátu Narnie je bezesporu výzvou pro skladatele, vždyť monumentální doprovod Howarda Shorea k prstenové trilogii se prodral do všeobecného povědomí i nesoundtrackové veřejnosti. Na Harryho tedy čekal těžký úkol, věděl, že jeho hudbu budou všichni srovnávat se Shoreovou kompozicí. Ale jak Harry sám sdělil v jednom z rozhovorů, ke skládání Narnie přistupoval podle svého, jakoby score k prstenům vůbec neexistovalo.

Hned v první stopě na nás Gregson-Williams vybalí disonantní zobrazení bombardování Londýna za druhé světové války. Pronikavé žestě, perkuse a zvukové efekty útočících letadel nás uvedou do nepříjemné doby, ve které hlavní postavy, čtyři sourozenci, žily. Aby unikly hrůzám války, pošle je jejich mamimka za doprovodu líbezného hlasu Lisbeth Scott (Evacuating London) na venkov do rezidence tajemného profesora, v této skladbě se poprvé objevuje hlavní motiv, který je během celého score dále rozvíjen a parafrázován.

Děti se samozřejmě na venkově nudí a nebyly by to děti, kdyby si nezačaly hrát. Při hře na schovávanou nejmladší z dětí, roztomilá Lucinka, objeví starou almaru. Právě ona skříň je branou do magického světa hláškujících bobrů a odvážných kentaurů. Když zvědavé dítko poprvé vstoupí do Narnie (The Wardrobe), zazní hlavní motiv v podání orchestru s podporou dětských sborů. Lucinka brzy potká postavu pana Tumnuse s neveselým houslovým motivem (Lucy Meets Mr. Tumnus). Faun Tumnus má ve filmu i hudební výstup, A Narnia Lullaby, ukolébavka, ve které nechal Gregson-Williams na duduk vyniknout hojně protěžovaného dechového sólistu Chrise Bletha, jehož služby pravidelně využívá kromě HGW i Hans Zimmer nebo Brian Tyler. Následuje temné hudební téma zlé čarodějnice, vládkyně Narnie ve skvělém podání herečky Tildy Swinton.

Skladba To Aslan's Camp prezentuje heroický motiv lva Aslana. Aslan je moudrý a laskavý vůdce "odboje" proti čarodejnici, který pomůže dětem naplnit proroctví o konci krutovlády. Rytmický podkres pro Aslanovo obětování, The Stone Table, je chutným předkrmem před zlatým hřebem celého alba - The Battle, motivy se sbíhají a společně míří k famóznímu vyvrcholení. Majestátní chorály, razantní perkuse i syntetizátory skvěle podbarvují bitvu mezi dobrem a zlem, která samozřejmě skončí happy endem, Bílá čarodějnice je poražena a všichni se radují. Only the Beginning of the Adventure je příjemným zakončením orchestrální části alba.

Čtyři písničky jsou chytře odsunuty na konec alba, kde nikoho příliš neruší. Závěrečná Where v podání Lisbeth Scott je inspirována jedním z motivů a není tedy až tak "mimo mísu".

Srovnání s PÁNEM PRSTENŮ nebude, oba skladatelé se vydali jinými směry. Shore přistoupil k příběhu ze Středozemě více klasicky, zato Gregson-Williams použil modernější postupy. Hudba z světa Narnie je komplexní, nepostrádá hrdinství, barvitost ani akci. Přesto první polovina CD může být pro někoho nudnějším zážitkem. Harry také převzal spoustu nápadů z o několik měsíců staršího KINGDOM OF HEAVEN, což je slyšet hlavně v rychlejších perkusních momentech. Klady ale převažují, a tak jsme zvědavi, jak si Gregson-Williams povede u pokračování s podtitulem PRINCE CASPIAN. Třeba už nezůstane jen u nominace na Zlatý Globus, jak tomu bylo v případě LVA, ČARODEJNICE A SKŘÍNĚ.