Getting strong now
won't be long now
getting strong now

Gonna fly now
flying high now
gonna fly, fly, fly...

Snad každý zná boxerské drama o outsiderovi, který dostal šanci a zvítězil sám nad sebou. Ano, je to Rocky Balboa, italský hřebec, v podání Sylvestera Stalloneho. A každému, kdo zná tento film, se po přečtení výše zmíněných řádků vybaví nezapomenutelná melodie songu Gonna Fly Now, jenž je známý také jako Theme for Rocky. Autorem hudby k tomuto filmu není nikdo jiný než Bill Conti, jenž složil hudbu jak pro jiné Stalloneho filmy jako jsou KRIMINÁL, F.I.S.T., CESTA K RÁJI, tak i pro volná pokračování série ROCKY 2, ROCKY 3, ROCKY 5 a v neposlední řadě také pro nejnovější film z Rockyho ságy ROCKY BALBOA, jehož světová premiéra je plánovaná na prosinec tohoto roku.

CD zaujme hned první skladbou, kterou je již zmiňovaný song Gonna Fly Now (Theme for Rocky) , jenž je dosud nejlepším Contiho výtvorem a který dominuje celému CD. Text k němu napsali Carol Connors a Ayn Robbins. Conti napsal velmi živé, pozitivní a emocionální hrdinské téma, které se po uvedení filmu do kin právem stalo hitem a za které byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší song. Zásluhu na tom určitě má také legendární trumpetista Maynard Ferguson.

Zbylé skladby alba jsou různorodé co do stylu a míře použití variací hlavního tématu. Převažují mírné klavírní sekvence, které jsou slyšitelné hlavně ve skladbách Philadelphia Morning, kterou doplňují basy na pozadí, First Date, jenž je nádhernou klavírní variací na song You Take My Heart Away a Alone in the Ring. Pravým opakem jsou tracky Going the Distance a Fanfare for Rocky, jenž jsou příkladem skvělé Contiho práce s orchestrem, ve kterém převládají bicí, žestě a smyčce. Třetí skupinou skladeb, jenž lze na tomto albu slyšet, jsou různé variace Theme for Rocky, jež prostupuje celé album. Příkladem jsou skladby Alone in the Ring a Butkus. Na CD lze nalézt také zajímavou lehkou kombinaci elektroniky a kláves se stále se opakující smyčkou a variací na Rockyho téma v pozadí v tracku Reflections. Konec alba doslova strhne precizním mixem The Final Bell, jenž začíná jemnou klavírní variací na Rockyho téma, avšak po asi 12 vteřinách přechází dynamicky do skvělé variace skladby Going the Distance, aby v závěru famózně zakončila skladbou Fanfare for Rocky. Úplný konec CD je věnován smyčcové variaci Going the Distance.

ROCKY je Contiho druhým oficiálně vydaným albem a od jeho prvního počinu ve filmovém průmyslu v roce 1969 je velmi slyšitelný rozdíl, neboť JULIETTE DE SADE je převážně jazzová záležitost. ROCKY rozhodně patří mezi jedno z nejlepších oficiálně vydaných děl, jaká kdy Bill Conti složil. A i přesto, že CD obsahuje pouhou půl hodinu hudby, lze toto CD jen a jen vřele doporučit.

FIGHTER

Hudba ****    Album ****    Zvuk ***

Rocky: 30th Anniversary Edition
Capitol/EMI 2006 (09463-66400-2-0)
13 trackov
TT: 31:16

V roce 2006 vyšla při příležitosti 30. výročí vzniku filmu nová remasterovaná verze soundtracku, která sice bohužel nepřinesla žádnou novou hudbu navíc, ale nahradila alespoň vylepšeným zvukem notně zastaralou původní nahrávku.