TT 60:18

• Hudbu složil: Bruce Broughton
  • Dirigoval: Bruce Broughton
  • Orchestrace: Bruce Broughton
  • Produkce: Bruce Broughton
  • Intrada Special Collection 1990/2004 (Vol. 14)

NARROW MARGIN je remakom filmu z roku 1952. O scenár a réžiu novej verzie sa postaral Peter Hyams, ktorý s Broughtonom spolupracoval na filmoch ako THE PRESIDIO a THE MONSTER SQUAD. Hlavné ílohy stvárnili Gene Hackman a Anne Archer. Hackman hrá policajta Caufielda a jeho ílohou je dopraviť svedka Hunnicutoví na sídne pojednávanie, v ktorom má svedčiť proti bosovi podsvetia Leo Wattsovi. A tak sa rozohráva klasická hollywoodska hra na mačku a myš. Miesto deja je rýchlovlak a jedinou výhodou Caufielda je to, že ľudia, ktorí by videli Hunnicatoví najradšej mýtvu nevedia ako vyzerá a na druhej strane tí dobrí zas nevedia, kto sí ich priatelia a kto nie. Bruce Broughton patrí medzi známe mená v oblasti filmovej hudby, ale nie tak ako by si to zaslížil. Dá sa povedať, že je najznamejším tvorcom hudby pre televíziu o čom svedčia aj početné ocenenia Emmy na jeho konte.

NARROW MARGIN bol pre Broughtona skvelou príležitosťou predviesť to, čo mu ide najlepšie, a to skladanie thrillerovej ponurej temnej hudby a rytmickej akcie s prvkami avantgardy, ktorá je dominantná hlavne v orchestrácii plechových dychových nástrojov. Samotný film sa v prevažnej miere odohráva vo vlaku a tomuto faktu podriadil Broughton celí svoju kompozíciu. Main Title je skladba, ktorá predznamenáva atmosféru celého albumu. Je to dramatická skladba, ktorá sa postupne rozvíja, priberá na intenzite a spolu s doprovodom klavíra a timpanov, ktoré sa pripoja asi v polovici skladby a podkresľují tak stále agresivnejší zvuk klavíra, aby mohli spolu vyvrcholiť v hlavnom štvornotovom motíve. Pozornosť si zasluhuje hlavne postípna gradácia skladby, ktorá vyjadruje neistotu, strach a agresiu veľmi presvedčivo. Stiesnené prostredie vlaku, paranoidné predstavy, Broughton vyjadril prostredníctvom hlavného štvornotového motívu a prostredníctvom paranoidnej melódie klavíra. Melódia sa opakuje a vracia sa späť so stále viac stupňujícou sa frekvenciou a intenzitou na pozadi prevažne husľového orchestra spolu s niekoľkými hobojmi, fagotmi a flautami.

Film obsahuje aj mnohé akčné sekvencie, ku ktorým Broughton dodal jedny zo svojich najlepších akčných agresivných kompozícii. Medzi to najlepšie patrí skladby The Cabin, Chooper Chase, Wooton, then Nelson a Nelson, then Katherine. V skladbe Chooper Chase je dokonalé spojenie rytmických huslí, militaristických perkusií a plechovej sekcie, kde dominují hlavne trombóny, ktoré nastoľují spolu s perkusiami hlavný rytmus na pozadi ktorých vynikne frázovanie a melódia hraná tríbkami a lesnými rohmi. Ako album pokračuje prevladají čoraz viac akčné skladby, v ktorých je najdominantnejšia Broughtonova práca s plechovou sekciou â?? kombinácia rozných skupín z tejto sekcie a rytmika sí skvelou ukážkou Broughtonoveho talentu v oblasti orchestrácie, ku ktorej patrí aj zaradenie veľkej palety drevených dychových nástrojov s typickým vysokým zvukom. Dokonalým spojením všetkých spominaných faktov je skladba Nelson, then Katherine, kde orchester pracuje na plné obrátky, v skladbe počuť krátke a veľmi rýchle ataky plechových nástrojov vo vzájomnom diálogu alebo v dialógu s husľami za sprievodu rytmickych perkusií, alebo opakujícej sa husľovej figíry a to všetko v naozaj neskutočnom tempe. Spolu s Chooper Chase určite vrchol celého albumu. Záver skladby Nelson, then Catherine, a skladba It´s that Man sí príkladom â?žhappyendovskejâ?ś kompozície s pomalými husľami a dojemnou melódiou hranou lesnými rohmi.

Album obsahuje kompletní Broughtonovu kompozíciu a medzi 7 bonus trackov patria aj akčné skladby, ktoré boli pôvodne odmietnuté. Takto sa dá porovnať Broughtonov prístup k problematike skladania akčnej hudby. V odmietnutých akčných skladbách dal Broughton skôr na čisto avantgardní kompozíciu. Skladby sí agresívnejšie, čo sa týka hlavne rytmu a orchestrácie. Pro NARROW MARGIN Broughton zložil jedno zo svojich najlepšich diel. Album nie je veľmi bohatý na motívy (v podstate sí len dva), ale všetko je vynahradené skvelou atmosférou, ktorí Brughton dokáže navodiť, a držať tak poslícháča v neustálom napätí. Je potrebné si uvedomiť, že akčná a thrillerovská hudba nepotrebuje motívy, ale bohatí orchestráciu, rytmiku a atmosféru a to všetko Bruce Broughton dodal, plus má aj tie dva motívy.

RACHMANINOV

Hudba ****    Album ***    Zvuk ***