TT 30:11

• Hudbu zložila dirigoval: Don Davis
  • Orchestrácie: Don Davis
  • Produkcia: Don Davis
  • Nahraté a zmixované v Newman Scoring Stage at 20th Century Fox Studios
  • Varese Sarabande 1999 (VSD 6026)

Don Davis je mnohými považovaný za najsľubnejšieho nováčika na poli filmovej hudby. Po niekoľkých nevýrazných filmoch dostal v roku 1999 jedineční príležitosť, keď ho bratia Wachovski požiadali o spoluprácu na ich Matrixovi. A David sa svojim výplodom preslávil natoľko, že mu bolo zverené zloženie hudby pre Jurský park 3.

Score z Matrixa má mnoho obdivovateľov, no ešte viac je asi tých, ktorí ich nadšenie vôbec nechápu. A k tým sa radím aj ja. Davis je skladateľom, ktorý má svojím štýlom najbližšie asi k Elliotovi Goldenthalovi. Temná, agresívna hi-tech akčná hudba s futuristickým nádychom, v ktorej nie je priestoru pre akýkoľvek nežnejší a pre ucho lahodnejší tón â?? to je stručná charakteristika jednak jeho štýlu a samozrejme tiež tohto soundtracku. Všetky orchestrálne prvky sí tu servírované v až hysterickom prevedení, najväčší priestor dostávají vreštiace husle, temné basy a hlboké klavírové tóny, dodávajíce hudbe dramatickejšie a "vážnejšie" vyznenie.

Bohužiaľ však táto pomerne originálne pojatá a enormnou energiou sršiaca hudobná kulisa nielenže postráda akýkoľvek motív, no tiež jej chýba vynaliezavosť a skladateľský um, ktorý robí napríklad aj tie lepšie Goldenthalove kísky (Interview With the Vampire) podstatne zaujímavejšími. Zatiaľ čo Goldenthal sa s nami v spomínanom upírskom inferne neustále pohráva (chvíľu nás zákerne priškrcuje, chvíľu nás vynáša do nebies...), Davis nás od začiatku do konca presycuje jednotvárnym, ťažko stráviteľným akčným balastom.

Unavujíci posluch sa márne pokíšají spestriť dve po sebe nasledujíce pasáže â?? 4. track Welcome to the Real World (kľudná, ženským vokálom strihnutá oddychovka, ZNAČNE inšpirovaná Goldenthalovým Adagio z Aliena3) a ívod 5. tracku The Hotel Ambush (odľahčená "plážová" funky vsuvka postavená na rytmických bicích). A to je asi tak všetko. The Matrix mi tak vychádza iba ako podpriemerný soundtrack, obsahujíci štandardní, ničím nepítajícu akční filmoví výplň. Výplň, ktorá výborne funguje vo filme, no z CD znie veľmi, veľmi nezáživne. A takých soundtrackov už tu bolo až až...

Hudba **    Album **    Zvuk ***** (24 bit)

Dvoj listový, zvnítra čiernobiely (šesť malých fotiek z filmu).