TT 74:07

• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Dirigoval: Pete Anthony, Mike Nowak, Bruce Babcock
  • Orchestrace: Pete Anthony, Jeff Atmajian, Bruce Babcock, Frank Bennett, Harvey Cohen, Brad Dechter, Jon Kull, Bill Liston, Blake Neely, Conrad Pope, Patrick Russ
  • Produkce: James Newton Howard, Blake Neely
  • Decca Records 2005 (B0005715-02)

O co pospolitější byla jednota diváků při hodnocení nejnovějšího velkofilmu KING KONG režiséra Petera Jacksona, o to rozporuplnější ohlasy vzbudil jeho hudební doprovod, o který se postaral hollywoodský veterán James Newton Howard. Ten nahradil skladatele Howarda Shorea, jehož hudba doprovázela Jacksonovu trilogii PÁNA PRSTENŮ. JNH měl tak na složení hudby k tříhodinovému filmu jen asi 6 týdnů, nicméně i v tomto časovém presu se s íkolem vypořádal na výbornou.

CD je uvedeno skladbou King Kong, která nám představí téma tohoto přerostlého opičáka. Jeho téma je předneseno hlubokými žesti a nervózními smyčci, které v druhé polovině krátké skladby vygradují a dají nám jasně najevo, že King Kong není žádný drobek. Následuje skladba A Fateful Meeting uvádějící na scénu další téma, téma Ann Darrowové. Stejně jako její postava je něžným protikladem King Konga i její zhudebnění je v přímém kontrastu se skladbou předcházející. Postaral se o to klavír, který dostal za íkol vystihnout její krásu i zranitelnost a tohoto íkolu se za podpory nežných smyčců zhostil s gracií a noblesou a jak jsem někde na internetové diskuzi četl, panuje otázka, zda někdy někdo dokáže pro herečku Naomi Watts napsat krásnější téma.

Nicméně nechme něžností a pokračujme dále v poslechu. Se třetí skladbou Defeat Is Always Momentarypřichází opět nová postava: režisér Carl Denham v podání komediálního herce Jack Blacka. Jedná se o postavu přinášející do filmu svižnost, ztřeštěnost, velkou energii a hudba opět nezůstává pozadu. Mnohovrstevnatý smyčcový ansábl je mimo jiné doplněn klarinetem a jinými "jazzovými" nástroji vnášejícím do soundtracku atmosféru New Yorku třicátých let dvacátého století - v této době se totiž film odehrává. Jak Denhamova postava rozdováděná na chvíli nepostojí a neustále něco šije a podniká, tak i melodie této skladby je neustále v pohybu, zrychluje, zpomaluje, sílí, slábne a nenechá nás vydechnout ani na okamžik. It's in the Subtext dokresluje atmosféru tajemstvími opředeným Skull Island kam výprava míří. Jedná se o naprosto typickou thrillerovou hudbu z pera JNH, vystihuje však atmosféru okamžiku dokonale.

Zůstává bez debat, že tato ívodní část je na celém CD to nejlepší. Prostřední část od sedmé po patnáctou skladbu přináší buď témata již jednou slyšené v ívodu či dobrodružnou hudbu provázející některou z bezpočtu honiček či akčních pasáží na Skull Island - ať již za přítomnosti dinosaurů, kanibalských domorodců či samotného King Konga. Ač se jedná o naprosto typického JNH jak ho známe z dřívějška, bez známky nějaké inovace, stále se jedná o melodickou, příjemně poslouchatelnou hudbu. Hollywood Studio Symphony jede na plný plyn a reproduktory Vám provětrá pěkně od podlahy.

Závěrečná část začína 15. skladbou Central Park, která představuje nejdojemnější část filmu - setkání Ann a King Konga v newyorském Central Parku - a když se zaposloucháte, jistě uznáte, že to bylo i díky hudbě. Po tak trochu tuctové The Empire State Building následuje pětice skladeb Beauty Killed the Beast I-V. Přílet armádních letadel zvěstují vojenské bubínky Beauty Killed the Beast I v čase 01:00. Od tohoto okamžiku si Vaše uši neodpočinou až do druhé poloviny Beauty Killed the Beast IV, neboť se na ně bude chrlit hutná, místy opravdu dramatická akční hudba podbarvující poslední King Kongův boj na vrcholku mrakodrapu. Samotný Kongův skon provází jemný ženský vokál při jehož poslechu poznáte i bez znalosti filmu, že se stalo něco velmi zlého a dramatického.

Jako celek nemohu CD oznámkovat za méně než 4*. Jde o soundtrack nesmírně komplexní s množstvím nálad i barev a po celou svoji délku dokáže bavit. James Newton Howard nepřinesl sice nic nového, ale za použití svých postupů přinesl velkolepou dobrodružnou, romantickou i hravou hudbu a pokud takového JNH máte rádi, jistě nebudete zklamáni.

TEAM DADDY