TT 67:54

• Hudbu složil: Don Davis
  • Orchestrace: Don Davis
  • Produkce: Don Davis
  • Nahrál: Larry Mah
  • Varese Sarabande 2002 (VSD-6420)

Při sledování tohoto nepovedeného akčního béčka jsem si říkal, že Don Davis asi neměl s tímto filmem příliš práce. Pořád samé písničky a score jen několik málo minut. Poslech soundtracku mě ovšem vyvedl z omylu, protože většina toho, co jsem považoval za instrumentální rockové songy, pochází z pera pana skladatele.

Film vypráví â?žpříběhâ?ś dvou agentů konkurenčních frakcí (Antonio Banderas a Lucy Liu), bývalých protivníků, kteří při plnění svého posledního íkolu stojí proti sobě, aby se následně spojili a zničili společného nepřítele. Od filmu podle videohry se originální a propracovaný děj čekat ani nedá, film se tedy zaměřuje čistě na akční scény, které jsou (i přes značný rozpočet dosahující cca 80 miliónů dolarů!!!) naprosto nezvládnuté (stejně jako většina ostatního). I ta Davisova hudba mohla dopadnout lépe, ale alespoň se jedná o jeden z mála ve filmu fungujících prvků.

Důležitá je ta poznámka â?žve filmuâ?ś. Score k BALLISTIC je čistě â?žuměláâ?ś techno-rocková hudba, která tvoří velmi efektní podkres pod filmové obrázky, samostatně však příliš nefunguje. Tři čtvrtiny alba jsou postaveny na rockových elektrických kytarách, techno-breakbeatových rytmech, samplovaných elektronických zvucích a různých módních efektech. Celý soundtrack dostatečně charakterizuje již ívodní skladba Main Titles, hardrocková â?žvypalovačkaâ?ś s jednoduchou basovou linkou, pravidelným rytmem a rádoby â?žcoolâ?ś scratching efekty, představující posluchači kytarový riff, který se dá považovat za hlavní motiv. Dalším prvkem, objevujícím se v této skladbě a následně se prolínajícím celým dílem, je exotický ženský vokál, který se snaží hudbu ozvláštnit a â?žoduševnitâ?ś. Sice sám o sobě není nijak výjimečný a do akčních pasáží je občas naroubován až násilně, v těch několika málo klidnějších částech CD však dokáže zapůsobit poměrně silně.

V mantinelech vymezených ívodními titulky se pohybuje tak 75% ostatní hudby. A upřímně řečeno, je to dost nuda. Výjimkou je několik melancholických skladeb ve 3. třetině soundtracku, které se už začínají podobat â?žtradičníâ?ś filmové hudbě a daří se jim vyvolat i určité emoce (vrcholem je sedmiminutová Ecks Is Mobile a následující Michaelâ??s Return, obě působivě využívající jednoduchou klavírní melodii, syntetický orchestr a ten již zmiňovaný ženský vokál). A pak už opět zběsilý akční â?žtechno-rockâ?ś, tentokrát občas i s příšernými samplovanými výkřiky (typu â?žGo!Go!Go!â?ś).

Snaha o moderní vyznění hudby je vzhledem k videohernímu původu snímku a zaměření na mladé publikum pochopitelná a skladatel se jí zhostil pro filmové íčely naprosto dostatečně. Přesto je na první poslech patrné, že tento styl mu není vlastní a že se v něm nepohybuje příliš jistě a obratně. Samostatné CD se právě tímto balancováním na hranicích několika hudebních stylů zavděčí asi jen málo posluchačům. Pro klasické â?žsoundtrackářeâ?ś bude tato hudba málo filmová, dramatická a emotivní, pro fanoušky moderní elektronické, taneční či rockové scény pak málo progresivní a příliš primitivní. Pro oba tábory tak zůstává nezáživná, nezajímavá a nudná.

VANTOM

Hudba **    Album ***    Zvuk ***

Varese Sarabande 2002 (VSD 6413)
12 trackov
TT: 53:08

Poprvé ve své historii vydalo vydavatelství Varese Sarabande k jednomu filmu jak orchestrální, tak i písničkový soundtrack. Ten obsahuje dvě skladby od Dona Davise (Main Title a The Aquarium), zbytek tvoří písně různých progresivních elektronických kapel (jako â?žThe Crystal Methodâ?ś či â?žParrotâ?ś).