TT 77:55

• Orchestrácie: James Horner
  • Produkcia: James Horner
  • Orchester: The London Symphony Orchestra
  • Nahraté v Air Lyndhurst a Metropolis Studios, London
  • Decca Records 1995 (448 295-2)

LEGENDA O VÁĹ NI a STATOČNÉ SRDCE sí dve veľké Hornerove hitovky z roku 1995, ktoré spája totožná poetika hudby (romantika, vášeň, tragédia a to všetko uprostred divokej prírody) a rozdeľuje štýl, akým je táto hudba zmixovaná a uložená na album. Oba tieto albumy obsahují jedny z najnádhernejších motívov, aké boli kedy zložené pre filmové plátno, no ani jeden z nich nie je čoby celok adekvátny ich kráse.

Rovnako ako je tomu pri LEGENDE, aj dominantou STATOČNÉHO SRDCA je prekrásny romantický motív, ktorý sa preplieta celým soundtrackom a drží po kope zmes poetickej, dramatickej i akčnej hudby. Tieto žánre sí však na STATOČNOM SRDCI rozčlenené do viacerých kratších trackov, pričom príchodom každého nového tracku sa mení aj onen žáner. Album tak nie je stavaný v duchu tradičnej, hornerovskej šablóny ívod-jadro-záver, čo má za následok dve veci. Na jednu stranu je menej predvídateľný a poníka zopár prekvapení (íplne nový a na celom CD iba raz predstavený motív v 16. skladbe), no na druhí stranu postráda zjednocujícu albumoví štruktíru. Je len na vás, čomu dávate prednosť.

Zvuk STATOČNÉHO SRDCA vychádza z mohutného, na posluch ľahodného orchestru, vedeného flautami a hlavne neodmysliteľnými braveheartovskými dudami, ktoré tu do značnej miery nahrádzají skladateľovu obľíbení flautu shaku-hachi. V akčných pasážach sa dočkávame takisto malej obnovy hornerových zabehaných cestičiek. Žiadne nárazy ťažkých kovových perkusí - priestor pre zdramatizovanie tu tentoraz dostávají vojnové bubny a bubienky. A tie sí bohužiaľ najväčším kameňom írazu tohto albumu. Respektíve ani nie tak ony samotné, ako ich kontrast s melancholickou rovinou. Zatiaľ čo v LEGENDE boli akčné pasáže síčasťou jednotnej, poetickej tváre albumu (a dlhších trackových suít), tie na STATOČNOM SDRCI sí len samoíčelnými rytmickými bubnovačkami, ktoré mám ja osobne pri väčšej ínave alebo bolesti hlavy nutkanie preskakovať.

Ako albu pôsobí STATOČNÉ SRDCE menej komplexne než LEGENDA O VÁĹ NI. Pôsobí skôr ako nejaká výberovka "Best of Irish Romantic-Action Film Music". A to sa dostávam späť k už spomenutej myšlienke, že záleží len na vás, či dávate prednosť štrukturovaným soundtrackom, ktoré môžu trpieť jednotvárnosťou (LEGENDA), alebo takýmto rôznorodejším mozajkám, ktoré zasa nie sí tak komplexnými celkami. Vo mne sa tento stret záujmov schizofrenicky bije a tak som to vyriešil nasledovne: Zobral som všetky najlepšie skladby z LEGENDY, zmiešal ich s najlepšími kískami zo STATOČNÉHO SDRCA a tento mix, v závere spestrený ešte klavírovou skladbou Portrait z TITANICU, som si pod názvom LEGENDA O STATOČNOM SRDCI ("Legends of the Braveheart":) vyhlásil za čisto peťhviezdičkoví hornerovku.

P.S. Keď uvidíte niekde v obchode BRAVEHEART s iným bookletom, než vidíte na tejto stránke (konkrétne takým škaredým, zeleným) neľakajte sa. Ide iba o booklet, určený pre americký trh. Obsah CD je rovnaký.

Hudba ****    Album ***

Trojlistový, zvnítra biely a s čiernym popisom. údaje o autoroch hudby a peknou replikou, podpísanou Melom Gibsonom, čoby hercom i režisérom filmu: "Tomuto príbehu som venoval rok môjho života. Nie je mi ľíto jedinej jednej miníty."