TT 46:10

• Hudbu zložil: Christopher Young
  • Orchestrácie: Pete Anthony, Jon Kull a Christopher Young
  • Dirigoval: Allan Wilson
  • Produkcia: Christopher Young
  • Milan Records 2002 (WK57069)

Môžme sa len dohadovať, čo viedlo Lasse Hallströma k zaangažovaniu "thrillerového hororistu" Younga do tohto civilného, poetického projektu, no v podstate nám to môže byť fuk. Jeho hudba sedí vo filme dokonale a v rámci jeho soundtrackovej tvorby patrí k tomu najpríjemnejšiemu a najoriginálnejšiemu. Zatiaľ čo väčšina Youngovej tvorby zvykne byť handicapovaná malou melodičnosťou a príliš "výplňovým" (poväčšine thrillerovým) charakterom, v tomto prípade autor otáča plachty a vydáva sa íplne opačným smerom.

The Shipping News sí ľahučkým, non-stop melodickým soundtrackom, plným pestrej, ľahodnej, pohodovej hudby, tentoraz opradenej kízelnou keltskou poetikou. Hlavnou zložkou hudby nie je orchester, ale síhra niekoľkých "ľudových", poväčšine dychových nástrojov. Veľa priestoru dostávají aj typické írske dudy, píšťaly a strunová akustika. Skrz takíto zostavu sa nám dostáva trochy oslavných hopsačiek, trochy smítku a melancholického rozjímania nad ľudským osudom a v tých najvýraznejších momentoch (krásny, výrazný ístredný motív) aj trochy výpravného dobrodružstva (samozrejme vo veľmi decentnej podobe - nečakajte žiadneho bombastického Goldsmitha). Všetky tieto nálady a štýly sa striedají príchodom každej novej skladby, čo v spoitosti s absenciou výrazne slabšieho miesta a pri striedmej stopáži zaisťuje pestrý a nikdy nenudiaci posluch.

The Shipping News sí príjemný soundtrack, ktorého ístredná melódia vám pri každom ďalšom pustení navodí pocit obrovskej radosti. Ale zakaždým, keď tento posluch skončí, vám predsa len zážitok z celého albumu vyfučí z hlavy skôr, než ho vyberiete z prehrávača. Aj tak je ale možno trochu barbarské, dať im len tri hviezdičky. Ale keď som ich dal napríklad Čokoláde Rachel Portmanovej, ktorá je im náladovo i formálne veľmi podobná, nemôžem ináč. Pretože hoci sí priam ideálnym soundtrackom na nenáročný posluch, stále im chýbají ambície byť aj niečím viac. Niečím, o čom keby som sa tu vášnivo rozpísal, mal by ste pocit, že si to určite nesmiete nechať ujsťâ??

Hudba ***    Album ****