TT 74:13

• Hudbu zložil: Nick Glennie-Smith
  • Dirigoval: Nick Glennie-Smith
  • Orchestrácie: Anthony Rozankovic, Benoit Giroux a Eric Legace
  • Produkcia: Nick Glennie-Smith, Ford A. Thaxton
  • Supertracks 2001 (STCD 887)

S trochou nadsázky se o filmu Attila dá hovořit jako o televizní variaci na téma Gladiator Ridleyho Scotta a íplně stejně lze jednou krátkou větou charakterizovat i jeho soundtrack. Nepříliš proslulý skladatel a asi poměrně levný Budapešťský filmový orchestr se ale docela snažili a výsledek se sice Zimmerovu GLADIATORovi zdaleka nevyrovná, ale ve filmu funguje a i na samostatný poslech má posluchači co nabídnout.

Osobně Nicka Glennie-Smitha nepovažuji za příliš tvůrčího a originálního skladatele, a toto album můj názor rozhodně nevyvrátilo, spíše naopak. Momentů, připomínajících nebo přímo kopírujících THE ROCK či THE MAN IN THE IRON MASK je mnoho, přímo pokrevní spříznění s GLADIATORem je skutečně nepřeslechnutelné, a to samozřejmě nemusí každý skousnout. Nejvýraznější je to v bitevních scénách (za všechny třeba The Battle) a také ve skladbách pokoušejících se o mystický a tajemný nádech (např. Galen's Theme). Ke stylu hudby snad jen poznamenám, že jde o klasickou Media Ventures-like hudbu, tzn. až kýčovitý monumentální orchestr s elektronickými bicími, vždy maximálně melodický a líbivý.

Nicméně neoriginálnost a šablonovitost hudby není jediný důvod, proč ATTILU hodnotím spíše průměrně a nejsem z něho přehnaně nadšený. On se sice poslouchá velmi příjemně, je melodický, "tradiční" keltský motiv N'Kara's Theme je povedený, i ty akční pasáže šlapou slušně. Problémem je pro mě přehnaná délka alba â?? ano, většinou se modlíme za 70-minutová vydání, v tomto případě se však všechno zajímavé odehraje dávno před začátkem druhé poloviny: jsou nám představeny všechny motivy (až na Ildico's Theme, které ale není příliš výrazné), akční pasáže (Battle), působivé chorály (To Rome) i elektronická podivnost Ballet Of Hedonism s téměř popovým (!) rytmem (jeden z několika příkladů nevhodného a rušivého použití elektroniky, které se na albu vyskytují). A dále už jen to samé, bez výraznějších momentů, ale stále hlasité, dusající, "bombastické" a... ubíjející.

Je to škoda, s více nápady by působivost soundtracku mohla být mnohem větší (ale jenom, když bych odpustil to sprosté kopírování GLADIATORa). Takhle se jedná o příjemnou melodickou hudbu hodící se spíše jako background k nějaké činnosti, protože na soustředěný poslech je těchto 74 minut hodně prázdných.