• Dirigoval: Lionel Newman
  • Orchestrácie: Arthur Morton
  • Orchester: The National Philharmonic Orchestra
  • Nahraté v Anvil Studios, Denham, Anglicko
  • Silva Screen Records 1979 (FILMCD 003)

Tri hviezdičky sí možno trochu barbarstvo, ale predsa len - na OSTwebe hodnotím posluchovosť hudby z CD, nie jej funkčnosť vo filmeâ??

ALIEN bol Goldieho nočnou morou. Režisér Ridley Scott nie je moc komunikatívny a za celé štyri mesiace, čo sa Goldie motal po štídiu, s ním prehovoril tri krát. Navyše, strihač filmu síce ovládal perfektne svoje remeslo, ale nedokázal strihať bez simultánnej inštalácie hudby pod filmové obrázky. A keďže Goldie tí svoju hudbu samozrejme ešte nemal hotoví, použil jeho staršie dielka. Najviac si to odniesol soundtrack FREUD (Goldieho prvá nominácia na Oscara), ktorý sa Scottovi zapáčil natoľko, že si naň kípil práva a časť z neho nechal v ívodných titulkoch ALIENa. Goldie mu hovoril aby to nerobil, že mu zloží noví, vhodnejšiu hudbu, no zbytočne. To, čo počujeme v Main Title na tomto soundtracku, je Goldieho vlastné dielko, ktoré nikdy nebudeme počuť vo filme. A skladba z FREUDa, ktorá znie v jeho ívodných titulkoch, tu prítomná nie je. Rovnako, ako tu nie je (našťastie) prítomná symfónia Howarda Hansona zo záverečných titulkov filmu, ktorou Scott zasa nahradil tu prítomné Goldsmithove End Title!

ALIEN sa nesie v duchu zlovestného orchestra a plejády podivných elektronických i symfonických zvukov. Pred melódiami je uprednostnená kakofónia a plýživá, slučku pod krkom sťahujíca atmosféra. Kombinácie zvukov sí - rovnako ako napríklad na Goldieho PLANET OF THE APES - výborné. Nápadité, inovatívne, nečakané, bez náznaku nejakého kalkulu alebo škatuľky. Osobne mám veľmi rád kombinácie v desivej druhej skladbe Face Hugger. Z tohto hľadiska sa treba Goldiemu pokloniť. Druhá vec je, že až na pár pasáží, kedy sa hudba zvrtne do plynulého toku tónov, blídiacich šírym vesmírom (prvý a posledný track), toho na samostatný posluch album príliš neponíka. Všadeprítomná hůbka temného kozmu síce partitíru zaobaluje do veľmi pôsobivého plášťu, no na viac, než na samoíčelné strašenie sa nakoniec i tak nezmôže. Hornerovi ALIENS sa počívají lepšie. Jednak v nich nájdete efektní rytmickí adrenalínoví akciu a jednak je aj ono blídenie vesmírom trošku melodickejšie, príjemnejšie pre uši. Goldieho ALIEN je oveľa ťažšia hudba.

Otázne je, ako by tento soundtrack vyznel, keby trval hodinu. Pretože už na týchto chabých 35ich minítach poníka "iba" zhluk atmosferického strašenia. Strašenia, ktoré je síce pôsobivé a obzvlášť pri znalosti filmu vie navodiť nefalšované zimomriavky, no v porovnaní s Goldieho THE OMENom alebo Howardovými SIGNS vyznieva predsa len trochu plocho. Ale bol by som nerád, keby táto recenzia v konečnom dôsledku vyznela negatívne. To, čo Goldie spravil pre tento film, je hodné tej najväčšej pocty filmovému skladateľovi.