7. Battle in the Mutara Nebula (8:08)

8. Genesis Countdown (6:36)

9. Epilogue/End Title (8:40)

TT 44:50

• Orchestrácie: Jack Hayes
  • GNP Crescendo 1982 (GNPD 8022)

Po jednotke Jerryho Goldsmitha medzi soundtrackármi najobľíbenejšie star-trekovské CD. A zaslížene. Horner tu predvádza perfektní atmosféru, perfektní akciu a hlavne v prvej a poslednej skladbe perfektný ístredný motív. Na 44-och minítach, kde nezostáva priestor pre náznak nudy. Ale jeden malý háčik to predsa len má. Všetok ten akčný a atmosferický materiál je totožný s neskoršími ALIENS.

Je až šokujíce, do akej miery ALIENS vychádzají z WRATH OF KHAN. Ich slávna skladba Bishopâ??s Countdown je doslova remakom tu prítomného, štvrtého tracku Kirkâ??s Explosive Reply. Je to vlastne len jej prerábka. A ostatná akcia a atmosferické plochy sí postavané na identických nástrojoch - hífy strašidelných perkusií, píšťalky, trubky. Dôvod tejto podobnosti je však pre Hornera ospravedlňujíci - na ALIENS mal celkovo 10 dní, čo bol pre napísanie potrebných 97 minít hudby smrteľný deadline. Ale nechajme Votrelcov Votrelcami a poďme späť k dielku, ktoré síce v širšom meradle nevzbudilo až také bím ako ony, ale pre (vtedy 27 ročného!) skladateľa bolo kľučovým zvratom v jeho kariére.

Ako som už spomenul, CD je ideálne dlhé a ani na chvíľu nenudí (film ináč obsahuje 72 minít hudby). ústredný motív je krásny, plný star-trekovskej optimistickej a hrdinskej energie. Akcia samotná je rovnako brilantne sofistikovaná ako tá na ALIENS. A vďaka hojnej previazanosti s ístredným motívom, ktorý sa do nej v jemných náznakoch mieša takmer v každom tracku, je na samotný posluch ešte lepšia. ALIENS totiž výraznejší motív nemají. Z toho vyplýva (i neberíc v ívahu, čo vychádza z čoho) že WRATH OF KHAN je lepší soundtrack než ALIENS. A veru že je!

Plné hodnotenie mu však nedám a to z jednoduchého dôvodu. Pre Hornerovskí akciu nemám až takí slabosť. Pokiaľ ste ale Hornerovým faníšikom, kľudne si tam tí jednu hviezdičku pridajte. WRATH OF KHAN je nadupaná akčná hornerovka, brilantná po orchestračnej stránke a dosť melodická pre nenáročný posluch z CD. A keď si spomeniem napríklad na PATRIOT GAMES, vidím ju jednoznačne ako jeden zo skladateľových vrcholov.

Hudba ****    Album *****    Zvuk ***

Z kvality papiera a potlače je cítiť rok výroby 1982. Ale celkom príjemne prekvapí, že booklet je trojlistový, s jednou veľkou "vesmírnou" fotkou na pozadí, dvomi malými na popredí a tiež s informačným textíkom o Hornerovi a jeho tvorbe (jedna celá strana) a podrobným obsahom filmu (ďalšia celá strana). Na svoju dobu celkom príjemné.