• Dirigoval: Adam Stern
  • Orchestrace: Christopher Young
  • Produkce: Christopher Young, Flavio Motalla
  • Nahrála: Northwest Sinfonia
  • Nahráno v Xtreme Studios
  • Will / Lakeshore Records 2000 (WILL-33680)

Christopher Young se kdysi v jednom rozhovoru svěřil, že jeho snem je skládat někdy hudbu k filmům takových režisérů, jako jsou Joel Coen, David Cronenberg či Sam Raimi. V případě posledního z jmenovaných se mu toto opravdu podařilo a jejich první spoluprací byl právě mysteriózní thriller THE GIFT.

Film vypráví příběh ovdovělé matky Annie Wilson (vynikající Cate Blanchett), žijící se svými třemi dětmi v malém městě ve státě Georgia. Svou nelehkou existenciální situaci jí pomáhá zvládat (ale zároveň i značně komplikuje) její â?ždarâ?ś, čímž jsou myšleny určité schopnosti jasnovidectví a věštění. Pomocí tohoto svého nadání se pokouší vyřešit vraždu mladé dívky, čímž se však zaplétá stále hlouběji do pavučiny intrik, předsudků a nedůvěry, které se mohou obrátit proti ní samotné a ohrozit nejenom ji, ale i její rodinu. Sam Raimi dokázal dodat tomuto civilně natočenému thrilleru punc opravdovosti a spoustu vnitřního napětí, které jen umocnil Chris Young svým umírněným, ale pro film geniálně pracujícím soundtrackem.

Hudbu můžeme poměrně striktně rozdělit do dvou částí (které se prolínají naprosto minimálně). První (a bohužel podstatně kratší) částí je krásný hlavní motiv a několik málo jeho variací. Procítěný, tesklivý a tajemný žalozpěv sólových houslí s decentním podkresem smyčců, spjatý s hlavní hrdinkou (ve filmu zaznívá v mnoha kratičkých obměnách, které se na album nedostaly, vždy, když se děj stočí k Annii). Zároveň však hlavní motiv reflektuje prostředí malého jižanského města (viz skladba pod ívodními titulky The Gift), Anniin vztah s duševně nemocným automechanikem Buddym (She Was A Friend To Me) a také její věštecký dar (závěrečná Empathy). Tyto tři skladby poskytují dostatečný prostor pro rozvíjení této melodie, která variuje od naprosté beznaděje a lítosti až po tklivé smíření a duševní klid. Hlavně bezkonkurenční vrchol alba, sedmiminutová Empathy, kdy hlavní slovo převezme orchestr, hudba zmohutní a získá trochu optimističtější a smířlivější ráz. Krásná práce, která určitě nesmí chybět na žádné kompilaci Youngova díla!

Bohužel, zbytek soundtracku je už íplně o něčem jiném. Ne nadarmo je Christopher Young zvaný hororovým specialistou, takže strašidelné Anniiny vize a sny a veškeré dramatické pasáže doprovodil značně disharmonickou, minimalistickou a velmi atmosférickou hudbou. Ve filmu funguje na jedničku a většinou jsem ji ani nevnímal, protože je výborně zakomponována do ruchové složky (občas s ní i splývá). Tento postup však má tu nevýhodu, že na samostatný poslech jde o značně náročný a stěží uspokojující zážitek. Najde se několik zajímavostí, jako například šílený houslový part ve Fiddler Dream (mimochodem, v pasáži doprovázené touto skladbou se v epizodní roličce houslisty objevil na plátně Danny Elfman), ale jde jen o kratičké vytržení z letargie, do které posluchač postupně upadá.

Výsledný pocit ze soundtracku k filmu THE GIFT je tedy poměrně rozpolcený. Na jednu stranu obsahuje nádherný hlavní motiv, který je ale rozvíjen jen v několika málo skladbách. Většinu CD pak zabírá poměrně stereotypní a pohříchu i nudná dramatická a strašidelná hudba, nemelodická a složitá na poslech, která těžko dokáže posluchače nějak povznést a obohatit. Proto jsem chvílemi uvažoval i o nižším hodnocení, ale to si tento soundtrack (zejména kvůli již tolikrát zmiňovanému hlavnímu motivu) nezaslouží.

Promo CD
- 2000 (-)
10 trackov
TT: 44:48

Existuje ještě "academy" promo, které má jiný tracklist (v několika případech s pozměněnými názvy), obsahuje o dvě skladby méně a jeho celková délka je o cca 6 minut kratší. A možná je to tak i lépe, protože vše zásadní zůstalo a ubylo tedy jen něco málo atmosférického "hučení".