TT 35:38

• Hudbu zložil: Elliot Goldenthal
  • Dirigoval: Steven Mercurio a Jonathan Sheffer
  • Orchestrácie: Robert Elhai, Elliot Goldenthal
  • Produkcia: Elliot Goldenthal
  • Varese Sarabande 1998 (VSD 5913)

Pred kípou tohto soundtracku by ste si mali položiť dôležití otázku: "Mám rád veľkolepého, vznešeného a emocionálneho Goldenthala (FINAL FANTASY, MICHAEL COLLINS), alebo experimentálneho, atmosferického a minimalistického Goldenthala (ALIEN³)?" SPHERE je totiž tvrdým zástupcom druhej skupiny. Tí, čo inklinují k tomuto Goldieho štýlu, tento soundtrack zbožňují a považují ho za skladateľove prelomové, majstrovské dielo. A pre tých, ktorí inklinují skôr k prvej spomínanej časti Goldieho tvorby, je nepočívateľnou kolážou chaosu a hystérie.

Drsné kovové nárazy mohutných perkusií, smršte ostrých, štiplavých sláčikových orgií, škrípajíce kovové zvuky, hůbavé, rozťahané atmosferické plochy a to všetko prepletené poeticky depresívnym, tichým, vábivým orchestrálnym putovaním do hlbín oceánu. Zaujímavé na tomto soundtracku je, že vo chvíli, kedy sa naplno rozbehne a vtiahne vás do svojho psychedelického sveta, svieti už na displeji prehrávača číslo "6". Skladby na prvej polovici CD sí totiž pomerne krátke, tiché a nenápadné a všetky sa nesí v duchu onoho tápania hlbinami oceánu. Až v druhej polovici albumu zační toto hůbavé snenie častejšie preríšať typicky goldenthalovské, strašidelné, kakofonické ílety orchestra.

V porovnaní s Goldieho kontroverzným a štýlovo sesterským dielkom ALIEN³ je SPHERE komplexnejšia a jednotnejšia. Zatiaľ čo ALIEN³ obsahuje dve ížasné, osudové chorálové skladby (Lento, Adagio) a zvyšok hudby je len krkolomným experimentom s minimalistickou síhrou niekoľkých, stále sa obmieňajícich nástrojov, posluch SPHERE je vyrovnanejší. Nájde sa v nej zopár pozoruhodných pasáží, no ani jedna z nich nijak zvlášť nevyčnieva zo zvyšku hudby. Za zmienku stoja predovšetkým "hlboko dimenzované" kísky Pandoraâ??s Fanfare a The Gift a z druhej, slabšej polovice soundtracku, deviaty, rovnako koncipovaný track Wave, alebo jedenásty, osobitejší Andante. Ten je vďaka svojmu znepokujujícemu klavírovému partu asi najpozoruhodnejším kískom celého CD.

Je jednotnejšia tvár a vyrovnanosť tohto soundracku na íkor absencie nezabudnuteľných momentov jeho pozitívom alebo negatívom? Ideálom by bolo skůbenie formálnej pestrosti a nápaditosti ALIENA³ s albumovou sídržnosťou SPHERE. Ale ideálom je predsa niečo, čo sa nikdy nemôže dočkať naplnenia. A tak sa vráťte k prvému odstavcu tejto recenzie a položte si oní kľíčoví otázku, čo máte radšej. Ja osobne mám radšej majestátneho Goldenthala a jeho atmosferické ílety ako ALIEN³ alebo SPHERE si píšťam len v krajných prípadoch nenásytnej tížby po niečom inom. A robím to zakaždým s kvalitnými sluchátkami na ušiach, pretože práve tie dodávají týmto Goldieho íletom ten správny šmrnc. Takže - pri silnej tížbe po niečom inom a s kvalitnými sluchátkami na ušiach je to za slabšie tri hviezdy.

P.S. Ešte by sa patrilo spomeníť důžku soundtrackuâ?? Keď budete mať po skončení tohto 30 minítového CD pocit, že sa na ňom vlastne vôbec nič zásadné neudialo, neobviňujte z toho Goldenthala. Ktovie, čo všetko zostalo skryté za filmovymi obrázkami a nedostalo sa na tento krátky varesácky šprt.

Hudba **    Album ***

Dvojlistový. Vo vnítri na čiernom pozadí šesť malých čiernobielych fotiek z filmu. Ostuda!