10. Too Hot (3:27)

11. A Lot Better (3:31)

TT 39:16

• Orchestrácie: Arthur Mortor a Nancy Beach
  • Nahraté v Forum Studio, Rím
  • Varese Sarabande 1989 (VSD 5226)

Film Leviathan je béčková hororová bejkovina o posádke podmorskej základne, ktorá objaví vo vraku ruskej lode "Leviathan" zachovalí butilku s alkoholom. Jeden z členov sa z nej napije a začne sa meniť v slizkí, vraždiacu obludu. Hudbu k filmu, po ktorom dnes nikto ani neštekne, zložil Jerry Goldsmith a tá vyšla na Varese soundtracku, po ktorom dnes takisto takmer nikto ani neštekne. A to je veľká chyba!

Na mnohých Goldsmithových soundtrackoch mi prekáža, že sí formálne príliš jednoduché a hoci oplývají peknými melódiami a slušne vygradovanými akčnými skladbami, ako celky pôsobia moc plocho a jednotvárne. A Leviathan je práve jeden z tých Goldsmithových soundtrackov, ktorý týmto handicapom nedisponuje a naopak oplýva pozoruhodnou pestrosťou. A to z dvoch dôvodov.

Tým prvým je jeho žánrová pestrosť. Leviathan prekvapivo nie je žiadne temné, čisto hororové, atmosferické dielo v štýle Votrelca, ale sa na ňom strašidelné atmosferických skladby neustále striedají s nadupanými akčnými kískami (najlepší z nich je bezpochyby druhý track Decompression) a táto koláž je doplnená dvomi veľkolepými výstupmi skvelej ístrednej melódie a jednou roztomilo gíčovou romantickou skladbou (One of Us). Nie dva žánre, ako napríklad na The Edge (melódia a akcia), ale hneď štyri (atmosféra, akcia, melódia, romantika).

A tým druhým dôvodom je široká plejáda syntezátorových vsuviek, ktoré jednak dodávají spomínanému žánrovému mixu jednotní črtu a vďaka svojej rôznorodosti robia zároveň každí skladbu niečím zaujímaví a odlišní od tej predchádzajícej. Goldsmith sa nebál experimentovať a so samplami sa pohral ako malé dieťa. Niektoré z nich už dnes možno vyznievají trochu lacno, no vzhľadom k charakteru filmu a adekvátnej celkovej poetike soundtracku to vôbec nevadí a naopak ho to robí ešte osobitejším a... KúZELNEJĹ ÝM. A to sa už dostávam k tomu najlepšiemu, k skvelému ístrednému motívu, ktorý predstavuje vrchol spomínanej odľahčenej poetiky albumu. Zatiaľ čo by ste od ístredného motívu hororového score očakávali temnotu, hrôzu a beznádej, ten z Leviathana je užasne dobrodružný, živý a veselý. Prvý raz zaznie v šiestej skladbe a neskôr celý album uzatvorí.

Leviatahan sa pre mňa stal veľmi príjemným prekvapením. Tento soundtrack vás v ívode vystraší temnou, podmorsky chladnou skladbou, v ktorej počujete sample kričiacich veľrýb, potom vás strhne dravou akciou, potom vás roznežní romantikou a následne vás poteší krásnym ístredným motívom. A to ste ešte len pri šiestej skladbe, pričom vďaka inovatívnym elektronickým vsuvkám nie je tá druhá polovica o nič horšia než tá prvá a na 40 minítovom poli tým pádom neostáva priestor pre náznak nudy. A tak tomuto nenápadnému dielku venujte zaslížení pozornosť. Nie je to žiadne veľké umenie, ale je to veľmi nezvyčajný, zaujímavý a správne zábavný soundtrackový ílet.

Hudba ***    Album ****    Zvuk ****

Rozkladací, dvojlistový. Vo vnítri nič viac než veľké logo filmu s filmovými titulkami. Čierne na bielom. Katastrofa.