• Hudbu zložil a zaranžoval: Mark Mancina
  • Dirigoval: Don Harper
  • Orchestrácie: Bruce Fowler, Ladd Mcintosh, Y.S. Moriarty, Don Harper a Mark Mancina
  • Produkcia: Mark Mancina
  • Nahraté v Media Ventures, Los Angeles
  • Milan Records 1994 (74321 23465-2)

Speed bol prvým samostatným projektom Marka Mancinu, samozrejme pod krídlami MediaVentures. Vďaka veľkému íspechu filmu bol popri pesničkovom albume vydaný aj tento score soundtrack, vďaka čomu sa zviditelnilo Mancinove meno a následne dostal príležitosť ukázať čo v ňom skutočne je (Bad Boys, Twister atď).

Pokiaľ som o Zimmerovom Broken Arrow napísal, že je to "ultra elektronický" soundtrack, potom je ťažko vyjadriť akým soundtrackom je Speed. Zatiaľ čo Zimmerov výtvor je napriek svojej syntetickosti plne prispôsobený štandardom filmovej hudby a filmovému plátnu, toto Mancinove high-tech score plné efektných syntezátorových zvukov pripomína miestami až doprovodní zvukoví kulisu k nejakému šialenému futuristickému videoshotu. Najsvetlejším príkladom je magický 8.track Pershing Square, z ktorého doslova vytekají tony megabajtov jednotiek a níl. Predchádzajíce riadky ale nie sí myslené kriticky. Mám rád originalitu a experimentovanie s elektronikou a Pershing Square patrí k najlepším trackom na CD. Hlavným problémom tohto soundtracku sí ale bezduché, krkolomné akčné tracky, ktoré pokrývají viac než polovicu CD. Tie väčšinou postrádají akíkoľvek melódiu, ktorá by ich držal pokope a dávala im ten správny Zimmerovský šmrnc.

Vynikajíci, nadupaný ístredný motív otvárajíci album sa vyskytuje prevažne iba v prvých pätnástich minítach CD, kde sa veľmi obratne preplieta s ďalším (druhým najvýznamnejším) motívom. Táto necelá prvá polovica albumu obsahuje skutočne špičkoví akční hudbu. Zvyšok, až na poslední skladbu, je už bohužiaľ maximálne nezaujímavým akčným balastom (Twister má v podstate rovnakí stavbu albumu, no jeho akčnejšia druhá polovica je predsa len trochu umiernenejšia a melodickejšia). Tým vydareným, záverečným trackom je už spomínaný druhý motív, no tentokrát v pomalom, neelektronickom prevedení. Je to dojímavá, romantická skladba, v ktorej má hlavné slovo klavír sprevádzaný nežným orchestrom. I keď je veľmi pekná a pripomína to najlepšie z Twisteru, vďaka svojej důžke sa nadá brať ináč než ako malý, zanedbateľný doplnok k albumu s diametrálne odlišným zameraním.

Tento soundtrack môžem odporučiť iba tým najskalnejším faníšikom elektronickej akčnej hudby a Marka Manciny. "Umiernenejší" fandovia urobia lepšie, keď dají prednosť jeho Twisteru alebo bootlegu Bad Boys.

Hudba **    Album ***    Zvuk *****

Dvojlistový. Obsahuje iba základné ídaje a tri - po grafickej stránke - PRÝĹ ERNE nekvalitné fotografie.