• Hudbu zložil a dirigoval: John Williams
  • Orchestrácie: John Williams
  • Huslové sólá: Itzhak Perlman
  • Produkcia: John Williams
  • Nahraté v Sony Scoring Stage, Culver City, CA
  • MCA Records / Universal 1993 (MCD10969)

Rok 1993 bol pre Stevena Spielberga a Johna Williamsa asi najíspešnejším obdobím v ich kariére. V jednom roku uviedli dve diela, ktoré urobili vyslovene dieru do sveta. Jurský park sa stal komerčne najíspešnejším filmom v histórii a soundtrack z neho sa stal okamžite najpredávanejším orchestrálnym soundtrackom. Tým druhým dielom bol Schindlerov zoznam, ktorý obrdžal väčšinu Oscarov a zaradil sa na popredné miesta všetkých rebríčkov najlepších filmov svetovej kinematografie. Podobné ovácie zaznamenal aj soundtrack z neho, ktorému sa dostalo nevídaného uznania dokonca aj vo svete vážnej hudby. Williams prekročil svoj vlastný tieň a napísal hudbu, ktorá nemá vo svete síčasnej filmovej hudby obdoby.

Schindler's List je soundtrack, ktorému sa podarilo vyvrátiť moje tvrdenie že hodinový soundtrack nemôže nemať slabé miesta. Na tomto CD skutočne nenájdete jediní skladbu, ktorá by bola menej dôležitá než tie ostatné. Hlavným elementom sí tu dva motívy, ktoré sa tiahnu celým albumom. Prvým z nich je reprezentatívny ístredný motív Theme From Schindler's List, ktorý okrem iného celé CD otvára aj uzatvára. Je to nesmierne smutný a dojímavý huslový part, ktorý sa stal najcharakteristickejším hudobným synonymom tohto filmu. Z CD zaznie veľmi často a to v rôznych formách. Najväčšej pocty čo do precítenia sa mu dostane v siedmom tracku I Could Have Done More. V Stolen Memories ho môžeme počuť v podaní akustickej gitary, v záverečnom, 14. tracku v podaní piána. Druhý najvýznamnejší motív - Remembrances sa mne osobne páči ešte viac. Je ešte hlbší, rozvinutejší a po emocionálnej stránke ešte pôsobivejší. Tak isto zaznie z CD niekoľkokrát, v najkrajšom prevedení v skladbách #4 a #13.

Skladby, ktorých základom nieje jeden z týchto motívov, jedinečne obohacují posluch a vylučují tak aj najmenší náznak jednotvárnosti. Nájdeme medzi nimi napríklad aj prosté, žalostné, židovské zbory (OYF'N Pripetshok, Yeroushalaim Chel Zahav). Ich vyznenie je nesmierne naliehavé a v prípade prvej menovanej priamo mrazivé. Bezpochyby najtemnejším trackom na albume je scénický, vôsmy Auschitz-Birkenau, kde na pozadí hrôzostrašného hučania vypovedají všehovoriace temné huslové party. Najpozoruhodnejšou zo všetkých týchto "medziskladieb" je piata Schindler's Workforce, ktorá predstavuje jeden z vrcholov soundtracku. Začína ístredným motívom v huslovom prevedení, no po chvíli sa zmení v osemminítové, akoby improvizovanie do monotónneho rytmického podkladu (dokonalá alegória továrenskej mašinérie). Ďalším ížasným trackom, ktorý nemôžem opomeníť je desiaty, vášnivý Making the List, z ktorého výnimočne zaznejí aj náznaky pozitivizmu a nádeje.

A tak by som mohol pokračovať ďalej a idividuálne opisovať výnimočnosť každej skladby...

Takže na záver len toľko: Schindler's List je príkladom DOKONALEJ symfonickej filmovej hudby, ktorá má čo povedať aj bez filmového plátna. V dnešnej, komerčnej dobe, je to vo svete soundtrackov jav takmer nevídaný. Nie je to síce hudba do každej nálady, no keď si ju pustíte v ten správny okamih vnítornej otvorenosti a tížby načívať, čaká vás neopakovateľný zážitok.

Rozkladací, štvorlistový booklet obsahuje okrem základných informácií aj päť fotografií z filmu, ktoré sí už samé o sebe umeleckými dielami (podobne ako každý záber vo filme). Všetko na podklade tmavého mramoru.