11. Two Mules For Sister Sara (2:34)
Ennio Morricone
12. Die Forelle (3:22)
Franz Schubert
13. Zu Viele Füchse
für Euch Hänsel (1:47)
14. The Red Book (4:00)
15. Moral Insanity (1:31)
16. Memories Of Sherlock (2:11)
17. The End? (2:26)
18. Romani Holiday (5:38)
Antonius Remix
BONUS TRACKS
19. Shush Club #3 (4:31)
20. Beautiful Eyes (2:13)
21. Just Follow My Lead
(The Waltz) (4:44)
TT 68:56
Hudbu složil: Hans Zimmer
Dodatečná hudba: Lorne Balfe, Kokavakére Lavutára a Cigánski Baróni
Orchestrace: Walter Fowler, Rick Giovinazzo, Kevin Kaska, Carl Rydlund, Elizabeth Finch , Andrew Kinney
Nahráno v MG Sound Studios, Vienna a Air Studios, London
Produkce: Hans Zimmer a Lorne Balfe
WaterTower Music 2011
Hudba / Album
Pokračování příběhu o nejbrilantnějším mozku poslední dekády devatenáctého století staví Sherlocka Holmese (Robert Downey Jr.) proti mysli profesora Moriartyho (Jared Harris), inteligentního a bezcitného manipulátora, který tahá za nitky, jež mohou zbořit principy celého západního světa. Zimmer a Hans, Hans a Zimmer, jeho jméno je v Hollywoodu skloňováno už skoro s každým mainstreamovým spektáklem, s každou sérií a pokračováním. Kde ten člověk pořád bere nápady, napadne člověka při doposlouchání každého dalšího alba, které má na svědomí tenhle rodák z Frankfurtu.
Ze scénářů přece, to je elementární drahý Watsone. Při pročítání druhého Sherlocka Holmese narazil Hans na straně pět na cikánku, která předvídá budoucnost a jelikož už první orchestrálka měla pasáže, které koketovali s cikánským hudebním folklórem. Hans zvedl sluchátko, zavolal režisérovi Guyi Richiemu a oznámil mu, že jedou na výlet. A to rovnou za cigány (věděli jste, že kořeny tohoto slova sahají až do řečtiny, kde athinganos znamená nedotknutelný?) z okolí slovenské Bratislavy. Chtěl, aby hudba pro HRU STÍNŮ odrážela jejich kulturu. Nebo spíše, aby zachycovala kolizi dvou národů - symfonického orchestru s divokostí romského hraní - a to se mu rozhodně podařilo. Hans se ještě k tomu v archívech probíral starými nahrávkami Ennia Morriconeho, vypůjčil si od něj pro film i skladbu Two Mules for Sister Sara ze stejnojmenného filmu s Clintem Eastwoodem, a část instrumentace nasákla westernem a divokým západem, přesto že se snímek odehrává téměř výhradně v Evropě. Ve skutečnosti se tedy střetávají kultury tři a témata z prvního dílu mají vskutku jedinečný nádech.
Samotný soundtrack začíná jednoduchou a kraťounkou mrazivou variací na Holmesovo téma I See Everything, za ní následuje mohutný, převážně akční kousek, trojskladba Shadows 1,2,3, která sice nedosahuje dokonalosti Psychological Recovery... 6 Month s z prvního dílu, avšak se jí dost blíží. První a nejkratší pasáž That Is My Curse buduje atmosféru z pomalého úvodu s klarinetem až k hřmícím rohům a ukazuje temnou stranu příběhu, instrumentace tu hodně připomíná třetí PIRÁTY Z KARIBIKU. Vrcholem triumvirátu a vlastně i celého alba je tikající skladba Tick Tock, která dále buduje pomocí žesťů hrozivou atmosféru, smyčce tu spíš hrají až druhé housle. Těsně před polovinou se však smyčce ujmou slova a začnou nám do uší bušit čistokrevný Hansův akční podkres. Neobvyklé zvuky starých kapesník hodinek (slyšíte to ohýbání pérek?) a tikání činí celý poslech zajímavější především při poslechu ve sluchátkách. Objevují se i syntetizátory, ale velice decentně a ani vedle klarinetu nepůsobí příliš nepatřičně. Finální a přímo navazující Chess pokračují v hodinkové melodii a po trubkově-činelové šaškárně se objevuje klasické Holmesovo téma na cimbál. Tempo skladby se znovu zvolní, jemně naťukává melodie na pozadí hlavní smyčcové linie. Blíže k závěru se pak stupňuje až k temnému finále.
Z typické Zimmerovštiny přeskočíme v It's So Overt It's Covert k cigánům z Rudňan, Ostrovan, Markušovic a Roškovce, do toho nejopilejšího, dechovkou nasáklého tématu Sherlocka Holmese. Harmonika Tiborého Kököného, cimbál Ondreje Radiče a klarinet Rolanda Horvátha vás donutí podupávat si do rytmu (více houslovou variaci pak slyšíme v He's All Me Me Me). V celkovém kontextu alba ale působí dost nepatřičně a temnou atmosféru budovanou masivní Shadows dost narušují. O něco lépe je na tom Romanian Wind, která se z pomalého úvodu mění v neuvěřitelně rychlou fidlovačku upomínající tradiční Romské veselice. Ennio Morricone a zmiňovaná westernová atmosféra přichází, řekl bych až v pohřební Did You Kill My Wife? , která staví především na trubce a tvoří cikánské veselici další zajímavý kontrast. The Mycroft Suite představuje pomalou melodii na fagot a čiší z ní rozvaha a jistota. Na rozdíl od většiny jiných Holmesových skladeb.
Vynikající, téměř Bondovský nástup má To The Opera! , dokonale využívá Hansovo burácení, které podbarvuje Mozartovy pasáže z Dona Giovanniho. Konkrétně jde o kousky "L´Ultima Prova", "Ah, Signor PerCarita" a "Don Giovanni a Cenar Teco". K nim pak závěru přidá nové akční téma, celé to k sobě moc pěkně sedne. Úpravy se dočkala i Die Forell e od Schuberta. Podivné až halucinační efekty a elektronické triky jsou zde umístěny s jistým záměrem. Výborný akční kousek Zu Viele Füchse Für Euch Hänsel bere jedno z nejlepších témat z prvního soundtracku a žesti kolem něj kouzlí skvělou atmosféru. Skřípavý začátek na housle v The Red Book přejde v oťukávání starých témat a spíš si hraje dřevěnými nástroji, především druhá polovina skladby má perfektní spád. Tajuplná Moral Insanity má přesnou osudovou atmosféru a skvěle přechází do Memories of Sherlock a smutného sóla na klavír. The End? přejde do klasické variace na cimbál a rozjede rozvernou závěrečnou koláž, kde se promítá cikánská bujarost a různé nástroje (včetně banja) se střídají ve hře Holmesova hlavního téma. No a klasické album uzavírá tradiční remix a i když nejsem obvykle příznivcem takového prznění vážné hudby, tak Romani Holiday (Antonius Remix) mě vyvádí tak trochu z omylu. Jde totiž o opravdu precizní práci. Elektronické efekty přidává jen tak akorát a kromě ducavého rytmu téměř nenese příznaky techno-nemoci. A můj bože slyšet namixovanou harmoniku, fagot nebo cimbál je něco neskutečného. A co je ještě neuvěřitelnější, ono to po hudební stránce funguje! Hlavně míchá nejlepší témata (i tikání hodinek) do sebe a jde tak o nejdynamičtější skladbu alba.
Tři bonusové skladby (pouze digitální), jmenovitě Shush Club #3 a Beautiful Eyes jsou znovu náhledem do cikánského prostředí (rozverná tahací harmonika, housličky a cimbál) a především v Beautiful Eyes dostane prostor uskupení Kokavakére Lavutára, kde konečně uslyšíme hlasy zpěváků Vladimíra Sendreie a Janky Sendreiové. Just Follow My Lead je v podstatě valčík s mírnými úpravami a závěrečnou Zimmerovskou gradací. Bez bonusových skladeb se, ale většina posluchačstva obejde. Celkově jde o podařenou placku, která klade důraz spíše na hru s už zavedenými tématy a snaží se posunout celkový zvuk zase trochu jiným směrem, než stanovil první SHERLOCK HOLMES. Angažováním Romů podobně jako u PIRÁTŮ Z KARIBIKU: NA VLNÁCH PODIVNA s Rodrigo y Gabriela přivedl do série Zimmer svěží a neortodoxní zvuk a zajímavě ho přimíchal ke svému klasickému bouřivému orchestru. Nadstandartní řemeslo.