Kapitán Jack Sparrow (Johnny Depp) na konci PIRÁTŮ Z KARIBIKU: NA KONCI SVĚTA ukradl speciální mapu a vyplul hledat pramen mládí. V NA VLNÁCH PODIVNA jsme se dozvěděli, že se na to v zápětí vykašlal a teď se poflakuje někde v Londýně. Do hry Jacka vrátí až jeho (ne naše) stará známá Angelica (Penélope Cruz), která ho nedobrovolně naverbuje k posádce Pomsty královny Anny, obávaného piráta Černovouse (Ian McShane), který se poprvé ve svém životě začal obávat smrti a po pramenu mládí se nyní shání. Že byl pro kompozici soundtracku ke čtvrtým pirátům pozván Hans Zimmer v podstatě ze setrvačnosti, muselo být hned jasné všem. Hans věděl, že po dvou, respektive třech karibských kompozicí, ze své hlavy moc nápadů a inovace už asi nevytáhne (nebo se mu prostě možná jenom nechtělo) tak si na pomoc vzal kolegu Geoffa Zanelliho, Erica Whitacra a duo mexických kytaristů Rodrigo y Gabriela.
A jsou to právě rytmické akustické kytary Rodrigo y Gabriela, které daly vzniknout vrcholným okamžikům alba. To že má Penny Cruzeová španělské kořeny, bylo pro hudbu k filmu doslova požehnáním. Chytlavou vybrnkávanou melodii (spolupracoval na ní mimochodem i bratr Penelope, Eduardo Cruz) ve stylu tanga, skladby Angelica, Zimmer jen okořenil několika smyčcovými nástroji. Hlavní pirátský motiv je v The Pirate That Should Not rozvrstvený skrze několik kytar a patří mezi jedno z nejpříjemnějších překvapení na albu. Ti dva sice umí do strun hrábnout ještě trochu líp, než tady předvádí, ale i tak dokazují svou jednoznačnou dominanci na albu. Ať už je to rytmická Angry and Dead Again nebo smutná South Of Heaven's Chanting Mermaids, vždycky člověka nutí podupávat si do rytmu. Mexické melodie sice úplně nesedí k samotnému filmu, ale komu to tady vadí? I ve filmu jsme v Karibiku strávili jen pár minut.
Čistého Zimmera tu najdeme minimálně a i v něm je možná víc Zanelliho a Whitacra než bychom chtěli. U Remote Control Productions je vždycky problém to odlišit. Nejoriginálnější skladbou na albu, je v tomhle směru asi titulní On Stranger Tides, která nabízí nový mohutný akční chór a tří-tónový motiv mořských pan z Mermaids. Ty v tajemné osmiminutové skladbě, kde se nadpozemský zpěv nádherných mořských pan (podobný atmosférickému motivu v At Wit's End z třetích pirátů) mísí s hutným akčním koncem. Je škoda, že plný orchestr zaslechneme vlastně jen v temné skrz na skrz záporácké Blackbeard, kde ale dojde i na elektrické kytary a Zimmerovo trademarkové burácení. Jinak se od něj dočkáváme spíš recyklování starších motivů než něčeho novějšího.
U téhle placky je legrační, že to co funguje ve filmu, dodává mu rytmus a gradaci je tady tou slabší polovinou. Zatímco mexikánci kralují soundtracku, i End Credits s nimi zní temperamentněji než obvykle, v samotném snímku téměř nejsou slyšet a v tropické džungli občas působí nepatřičně. No a tak tu máme podivný výtvor, který plní účel tak na půl. V téhle podobě možná o něco originálněji než v té filmové. Album nestylově uzavírá parta remixů, které nestojí příliš za řeč. Nejslabší z pirátských bratří, ale pořád dost nápaditý na to, aby ospravedlnil svou existenci.
3DD!3
Hudba *** Album *** Zvuk ****
|