TT 62:43

• Hudbu složili: Harry Gregson-Williams, John Powell
  • Dirigovali: Harry Gregson-Williams, Gavin Greenaway, Nick Ingham
  • Orchestrace: Bruce L. Fowler, Elizabeth Finch, Harry Kim, Ladd McIntosh, Yvonne S. Moriarty
  • Produkce: Harry Gregson-Williams, John Powell
  • RCA Victor 2000 (09026-63702-2)

Kolem významných animáků se na přelomu tisíciletí ochomýtala možná nejlepší dvojice vzniklá ze skladatelů Remote Control Productions. Harry Gregson-Williams a John Powell v té době ještě neměli sólové hitovky, a tak mohli jen překvapit. To se jim povedlo na výbornou s jejich prvotinou ANTZ, poté potvrdili svůj talent s CHICKEN RUN a jejich labutí písní se stal úvodní díl SHREKA. Následně se však toto slibné duo rozpadlo. Přestože mezi sebou skladatelé neměli žádné spory a jejich spolupráce prý byla příjemná, John Powell nakonec neunesl fakt, že to byly většinou nápady Gregson-Williamse, které se dostaly do výsledného mixu. Pro fanouška filmové hudby (a možná i pro dvojici samotnou) to bylo smolné rozhodnutí, protože ani jeden ze skladatelů sám za sebe nedokázal překonat jejich společné úspěchy na poli animovaných filmů. Jen pro shrnutí - HGW se blýsknul SINDIBÁDEM, aby pak vyhořel na pokračování SHREKA a John Powell s ROBOTY, ICE AGE 2, HORTONEM nebo BOLTEM rozhodně díru do světa neudělal.

CHICKEN RUN je bezesporu vrcholem jejich spolupráce. Není žádným tajemstvím, že se příběh plastelínové drůbeže inspiroval nezapomenutelným VELKÝM ÚTĚKEM. Tyto podněty můžeme samozřejmě slyšet i ve výsledném hudebním doprovodu především v podobě pochodových militaristických perkusí. S inspirací autoři ovšem nezůstali pouze u Bernsteinova díla, takže si dopřejeme i trochu jazzu (Rocky And the Circus), zimmerovských zlověstných sborů (Evil Mrs. Tweedy) nebo imitací JAWS (Babs' Big Break).

Hlavní hudební motiv filmu, kterým skladatelská dvojice v průběhu alba vůbec nešetří, je nám odhalen hned v první skladbě (Opening Escape) v podání lesních rohů a trumpet s vojenským perkusním podkladem. V následující Main Titles, kde se motiv dále rozvíjí a variuje, máme možnost poprvé slyšet nástroj, bez kterého by CHICKEN RUN nebyl tím, čím je. Kazoo, foukačka chcete-li, se z použitých nástrojů asi nejvíce vtiskne do paměti. Středem alba je průměrnější směs několika žánrů, ve kterých vyniká zejména použití akordeonů, harmonik a jiných nepříliš tradičních instrumentů. Aby score nebylo jen rozevlátou veselicí, najdeme zde i několik vážnějších skladeb jako We Need A Miracle s decentními sbory v závěru nebo emotivní Rocky A Fake All Along, jež předchází vrcholné koncovce alba. Pokud jste si dosud CHICKEN RUN dobře užívali, tak vězte, že Building the Crate vás zadupe do země. Nádherné střídající se vstupy fléten, žestových nástrojů, smyčců, sborů a hlavně foukaček tvoří jednu z nejnápaditějších skladeb stvořených pro novodobý film. The Chickens Are Revolting zaujme pěkně vystupňovaným hlavním motivem, předposlední Lift Off opulentním chorálním finišem a povinná happyendovka s akčním úvodem Escape to Paradise ještě jednou shrne ústřední motivy. Celá nahrávka je doplňená o dvě písničky, jež jsou trochu neprakticky umístěny mezi instrumentální kousky.

Přestože je CHICKEN RUN velmi eklektické dílo, působí nesmírně originálním a svěžím dojmem. Je to zásluha především nápadité orchestrace, zapálení skladatelů do projektu a perfektního zvukového mixu. Malým mínusem alba je jeho slabší střed, který působí v kontrastu s bouřlivým úvodem a strhujícím finále poněkud nevýrazně. I přesto je však CHICKEN RUN jedním z nejzábavnějších soundtracků, jaké můžete na trhu najít, a zároveň deklarující fakt, že i skladatelé Remote Control Productions umí složit inovativní hudbu.

Meridius

Hudba *****    Album ****    Zvuk *****