TT 57:54

• Hudbu složil: David Newman
  • Dirigoval: David Newman
  • Orchestrace: David Newman
  • Produkce: Douglass Fake
  • Intrada Records 1989 (Special Collection Volume 82)

Film LITTLE MONSTERS se chtěl svézt na vlně úspěchu komediálního hororu BEETLE JUICE a ze stejného důvodu jeho režisér angažoval k napsání hudby Davida Newmana, který měl s tímto stylem odlehčeného hororu již zkušenosti, např. z filmů CRITTERS nebo MY DEMON LOVER. Tématem filmu je sblížení dětského hrdiny Briana s přátelským démonem Mauricem a jejich spolupráce na záchraně Brianova mladšího bratra, který byl unesen méně přátelskými Mauricovými kolegy do podzemí.

LITTLE MONSTERS jsou pojaty jako hravá, ale zároveň temná a lehce bizarní kompozice zaměřená spíše na vyjádření emocionální stránky děje než jako doprovod k obrazu. Hlavní slovo má klavír, který občas podporují syntezátory, společně se smyčci a hobojem, případně flétnou. V první stopě Main Title je prezentován hlavní motiv, který je zároveň motivem pro Briana, a který se plně rozvine až ke konci stopy v podání syntezátorů, ke kterým se později přidají smyčce. Hlavní motiv se pak proplétá celým soundtrackem a pokud jej prezentuje sólový klavír, evokuje styl Carpenterova hlavního klavírního motivu k hororu HALLOWEEN. Ve stopě Brian's Room dostává dosud hravá hudba militaristický náboj jako podkreslení k připravovanému boji Briana se zatím neznámým démonem, na kterého připravuje důmyslnou past. Maurice Antics přináší jednoduchý frenetický motiv pro hyperaktivního Maurice, který krátce probleskne už v předchozích dvou stopách. Na konci stopy Maurice Antics se poprvé objeví motiv ubíhajícího času jako jednoduchý klapavý tikot. Dostává pak prostor na místech, kde je hlavní hnací silou děje nedostatek času (např. ve Final Stand). Stopa Underground I přináší změnu nálady a jejím vyjádřením je temnější, bizarnější a hororovější hudba, která využívá více elektroniky a efektů, například lidských vzdechů.

V místě, kde Maurice s americkou vlajkou v ruce opěvuje svobodu být démonem, krátce zazní melodie známého tradicionálu "John Brown" (česky "Černý muž pod bičem otrokáře žil"). Nite Life je částečně zdrojová hudba ve funky stylu jako doprovod ke společnému řádění Briana a Maurice. Jejich motivy spolu na některých místech soupeří, a to hlavně poté, co se Brian začíná vlivem pobytu v podzemí proměňovat v démona. New World zaujme hravou, rozvláčně pohádkovou zvonkohrou podkreslenou vybrnkáváním strunných nástrojů. Postupně se přidávají další nástroje a kompozice se rozbíhá do energického závěru s výraznými smyčci a žesti, které prezentují nový motiv hlavního zloducha podzemí jménem Boy. Tento chytlavý motiv zazní i v následující stopě Let's Go a je škoda, že nedostal větší prostor. Další zpestření přináší stopa Sign Running, kde se objeví popové bicí provázející úprk hlavních hrdinů za mizejícím světlem. Going Home je happy endem celého filmu a závěrečnou prezentací hlavního motivu na klavír, smyčce a hoboj.

LITTLE MONSTERS je pestrá a hravá kompozice, která ale obsahuje i temnější a dramatičtější části. David Newman se nebojí v průběhu filmu měnit hudební žánry a využívá elektroniku, bluesové prvky, moderní bicí či dokonce syntetizované lidské hlasy. Jejich použití je však střídmé a jde spíše jen o zpestření klasické orchestrální kompozice. I přes svou téměř hodinovou délku soundtrack nenudí, přestože hudební motivy jsou spíše jednoduché a přímočaré a orchestr se málokdy rozvine do plné síly. Limitovaná edice tohoto soundtracku se velmi rychle vyprodala a kdo si toto CD pořídil, určitě nelituje.

Scorepetitor