V roce 2002 byl čím dál více se profilující mladý americký skladatel Brian Tyler najat ke složení hudby k černé akční komedii s prvky hororu a nadpřirozena BUBBA HO-TEP, jež zrežíroval a napsal Don Coscarelli. Jedná se o snímek s velmi netradiční, až šílenou zápletkou, v níž figuruje například rockenrolový král Elvis Presley, americký prezident John Fitzgerald Kennedy, či egyptská mumie. Je-li samotný film mišmaš různých žánrů, platí to samé o Tylerově zběsilé kompozici, v níž skladatel střídá několik zcela odlišných hudebních stylů. Jeho kompozice se stylem blíží k rock'n'rolu, ale také mnohdy připomene orchestrační postupy pro horory či fantasy. Brian Tyler však své výsledné padesátiminutové score sám nahrál, ať již jde o perkuse, kytary, piáno či zpěv, díky čemuž je také BUBBA HO-TEP jedinečným a originálním soundtrackem.
Hlavní páteř alba tvoří vynikající hlavní téma, které Tyler aranžuje do několika poloh. Je hráno na elektrickou či akustickou kytaru (často jsou použity obě v rámci jedné skladby). V první poloze je melancholické, až posmutnělé a je příležitostně okořeněno vokálem. Doprovází ústřední postavu Elvise Presleyho. Toto prominentní téma bylo o rok později využito jako hlavní téma mnohými oceňovanou scifi CHILDREN OF DUNE. Poprvé zaznívá v tichém podání kytar v kratičkém tracku Bubba. V podobně melancholickém ladění jej nalezneme dále v pomalejších skladbách The King, Bubba's Lament, The Mask of Kemosabe, Regret a vrcholí ve velmi smutné a názvem všeříkající Death of a President.
V druhé rovině je téma výrazně popovější, rychlejší, zběsilejší a celkově má o poznání optimističtější charakter. Velmi je zde výrazná vokální složka. Řeč je o chytlavých skladbách jako The King's Highway, The Hero´s Hallway, All Is Well, Bubba Ho-Tep End Title Themes. Kromě hlavního motivu tu skladatel velmi často používá zběsilých figur, úzce podobných s žánrem rock'n'rollu. Tyler zde používá perkusí a elektrické kytary, jež sám nahrál ve svém nahrávacím studiu (Let's Go Man, A-C-T-I-O-N, The Shady Rest, Trailer Park, Body Bag of Fun, The Sebastian Haff Show). Dalším zajímavým prvkem je disonantní hororová hudba, kde se také můžeme slyšet hrdelní vokál s četnými etnickými elementy (Elder Hole, The Ancient Curse, The Mummy's Eye, Investigation).
Sečteno a podtrženo, Tylerův BUBBA HO-TEP je velmi rozmanitým a nesourodým, ale také originálním gulášem několika hudebních stylů, jež nedrží pohromadě. Těžko tento fakt však dávat skladateli za vinu, je to dáno spíše filmem samotným. Nabízí několik hudebních stylů, zajímavé orchestrace a hudební experimentování. Uděláme-li seznam Tylerových soundtracků. BUBBA HO-TEP zde zaujímá bez debat jedinečné místo a poprávu se řadí k jeho nejoriginálnějším soundtrackům v mírném nadprůměru.
VAMP
Hudba *** Album *** Zvuk ***
|