TT 67:58

• Hudbu složil: Mychael Danna
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd, Mychael Danna
  • Produkce: Mychael Danna
  • New Line Records 2005 (NLR39074)

Kanadský skladatel Mychael Danna není v širokém povědomí příliš znám. Spíše je nezávislým skladatelem a je o něm známo, že si sám pečlivě vybírá filmy, ke kterým bude skládat hudbu, aniž by byl omezován tlaky producentských studií. Rád experimentuje ve svých kompozicích jak s nástrojovým složením (rád aranžuje do svých kompozic neobvyklé nástroje), tak i svými tvůrčími hudebními postupy. Jeho kariéra hudebního skladatele začala koncem osmdesátých let, kdy skládal hudbu k nezávislým či komorním dramatům. Se svým bratrem Jeffem Dannou složil v roce 2007 nadprůměrnou thrillerovou kompozici THE FRACTURE. V tomto žánru se až na výjimky (animák SURF'S UP) pohybuje dodnes. V roce 2006 kývl na nabídku složit hudbu k biblickému filmu THE NAIVITY STORY, jež pro něj představoval dosavadní největší příležitost. Ovšem vzhledem k nevalné kvalitě samotného filmu Danna nejspíše širokou veřejnost nezaujme.

Danna ve své kompozici míchá dva různorodé styly. První z nich nezřídka připomene neméně vynikající Debneyho score pro stylově podobný PASSION OF THE CHRIST. Danna používá rozličných blízkovýchodních či afrických dřevěných hudebních nástrojů jako etnických fléten, dřevěných perkusí. Druhý styl má na albu o poznání více prostoru. Hlavním vyjadřovacím prostředkem je mužský a ženský pěvecký sbor či rozličná jednohlasá sóla v latinském či hebrejském jazyce (vynikající soprán v latině v tracku Nazareth). Ty poukazují na vznik a šíření křesťanství (Veni, Veni Emanuel, Words Of The Prophet, The Annunciation, Corde Natus Ex Parentis, Give Me A Sign, Is There A Place For Us?, A Star Shall Come Forth, I Bring You Good Tidings, In Rosa Vernat Lilium). Danna tu dále využívá rozsáhlé smyčcové sekce (70 houslí a violoncell, 1 basa) a několika typů harf (středověká, keltská) a píšťal. Smyčcová sekce plní hlavní úlohu ve většině skladbách ( The Journey začíná pomalými smyčci a za zvuků etnických perkusí graduje). Skladatel složil hudbu spíše s důrazem na jednotlivá sóla nástrojů, která mnohdy doprovází četné vokální party (sólo harfa v The Strength I Prayed For). Také je zajímavým faktem, že se na albu nevyskytují klasické hudební nástroje jako trumpety, klarinety, hoboje či kytary. Danna sám přiznává, že se chtěl co nejvíce přiblížit hudbě, která se mohla hrát kolem roku nula s ohledem na fakt, že se děj odehrává ve Středovýchodní Asii. Z tohoto důvodu výše zmíněné nástroje odmítl využít.

THE NATIVITY STORY nevyniká pouze v originálním nástrojovém složení a zajímavých a neotřelých orchestracích, za což můžeme také poděkovat talentovanému skladateli a aranžérovi Nicholasi Doddovi, který četné party rozepsal pro jednotlivé nástroje (také odvedl náročnou práci dirigenta při nahrávání partitury). Vyniká také v oblasti individuálních hudebních motivů, z nichž za zmínku stojí dva. Hlavní motiv charakterizuje převážně postavu Josefa, zaznívá v úvodní skladbě Veni, Veni Emanuel za zvuků mužského sboru (v latinském jazyce) a etnických perkusí. Téma je rozeseto po celém albu, např. ve skladbách You Shall Be His Wife, To Elizabeth, The Magi, Why Is It Me? , Return Of Mary, Give Me A Sign, And Thou Bethlehem, Is There A Place For Us? . Vedlejším motivem je téma Marie, které se poprvé na albu objevuje v A Star Shall Come Forth. Téma je tu v podání ženského sopránu, postupně gradujícími sbory a smyčci. Má za úkol podbarvovat zrození božího syna, vyjadřuje tu boží krásu. Třešničkou na dortu je v tomto kontextu skladba In Rosa Vernat Lilium, kdy v čase 2:30 zaznívá téma Marie v podání ženského sopránu v latině a přidávajících se jednotlivých složek orchestru a smíšeného pěveckého sboru. Tato monumentální skladba graduje až do svého konce. Předposlední skladbou na albu je Dannou zorchestrovaná verze vánoční koledy Tichá noc (Silens Nox), kterou složil skladatel Franz Grüber. Zajímavým prvkem je, že je tato koleda integrální součástí Dannovy kompozice, je nazpívaná v latině a strukturu alba nijak nenarušuje.

Mychael Danna složil vynikající a originální kompozici, plnou zajímavých invenčních postupů a neotřelých orchestrací. Složil pestrou hudební koláž, která přesahuje film o několik koňských délek a slouží tak nejen jako vynikající hudební kulisa pro období Vánoc, ale také jako dosavadní nejlepší Dannův soundtrack, který dokonce převyšuje kvalitu stylově podobného Gregson-Williamsova KINGDOM OF HEAVEN.