• Původní témata: David Arnold
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd
  • Nahrál: Seattle Symphony Orchestra
  • Produkoval: Joel Goldsmith
  • Milan Records 1997 (35832-2)

V roce 1997 bylo vydáno score k pilotnímu dílu DĚTI BOHŮ seriálu HVĚZDNÉ BRÁNY. Tvůrci z velké části použili epickou, monumentální hudbu Davida Arnolda. Novou hudbu, která měla za úkol navazovat na Arnoldova slavná téma, složil filmový a seriálový skladatelský veterán Joel Goldsmith. Faktem je, že skladatel u seriálu zůstal 10 let až do konce a složil také score pro dvě celovečerní pokračování (ARCHA PRAVDY, NÁVRAT). Joel Goldsmith především upravil Arnoldovo ústředí téma do militantnějšího hávu a vznikla tak úvodní znělka seriálu (Main Title). Ke slyšení je slavné téma ve většině skladeb ať již v podobě militantních perkusí a žesťů (Return to Active Duty/General Hammond), či dechové sekce (Jack's Story/Memory of a Son). Hlavní téma graduje v tracích, které z velké části složil Arnold pro filmovou HVĚZDNOU BRÁNU (Final Battle/Ultimate Victory).

Goldsmith však složil několik nových témat - především emotivní téma žalu patřící plukovníku O´Neillovi, kterému se před první výpravou na Abydos zastřelil syn jeho vlastní zbraní. Téma je použito v tracku Jack's Story/Memory of a Son na pozadí dechové sekce (nejčastěji hoboj) a lesu smyčců. V druhé půli můžeme slyšet nové romantické téma, patřící někdejší manželce Daniela Jacksona, Sha´re (vyskytuje se dále v Egyptology/Sha're'/Aliens čas cca 2:02. Poprvé tu slyšíme agresivní téma Goa´uldů, které podbarvuje jejich řádění, vyjadřovacím prostředkem jsou mohutné žestě a perkuse (začátek Apophis/The Ceremony/Escape a Final Battle/Ultimate Victory). Za zmínku dále stojí příjemná etnická Egyptology/Sha're'/Aliens (exotické bubny, flétny a chřestidla) a příjemné akční vyvrcholení Final Battle/Ultimate Victory.

Jednoznačným záporem je Arnoldova hudba ve spojení s tou Goldsmithovou. Přechody tu působí značně rušivě (The Bomb/Jack's Protest, Apophis/The Ceremony/Escape). Společný mix hudby těchto dvou skladatelů je největším záporem této Milan edice. Je-li tu zařazena Arnoldova hudba sama o sobě, je působivá a nepůsobí to rušivě (přesto si myslím, že je zde zbytečná - Goldsmith mohl napsat více hudby atd.). Najdou se zde četné variace výborného Raova motivu (Return to Active Duty/General Hammond, Apophis/The Ceremony/Escape, Chosen for Life or Death, Choosing a Queen/the Test). Ve výsledku se sice jedná o nevyrovnané album (násilné přechody hudby obou skladatelů), ovšem nová Goldsmithova hudba sama o sobě je velkým přínosem hodným obdivu.

Hudba ****    Album **    Zvuk ****