• Dirigoval: Alan Silvestri
  • Orchestrace: Mark McKenzie, William Ross, David Slonaker
  • Nahrál: The Hollywood Studio Symphony, Hollywood Film Chorale
  • Nahráno v Sony Scoring Stage
  • Produkce: Alan Silvestri, David Bifano
  • Decca Records 2004 (0249861999)

VAN HELSING je dobrodružný film megalomana Stephena Sommerse, který spojuje příběh 3 legendárních hororových monster. Sommers spojil do jednoho filmu příběh Draculy, Vlčího muže a Frankensteinového monstra. Co na tom, že film má hloupý a absurdní scénář, průměrné herecké výkony, a střídavou kvalitu triků. Když však divák vypne mozek, u tohoto béčka se dá slušně pobavit a místy zasmát křečovitým pokusům o humor (např. scéně s otřesnou Danou Morávkovou, jejíž lámavá angličtina odpovídá prvnímu stupni základní školy). Ve velkém stylu se ovšem vrací "velikán" Alan Silvestri s non stop akční kompozicí.

K nejlepším scénám VAN HELSINGA se řadil desetiminutový začátek, který byl příjemnou poctou starým hororům z 30. Let. Úvodní 2 tracky tuto scénu podbarvují - Transylvania 1887 a Burn It Down. Score začíná pompézně za gradujících sborů a velkého orchestru. Žestě, perkuse, smyčce hrají jako o život- v polovině Transylvania 1887 se objevuje ďábelské téma Draculy (dále je rozvíjeno v Dracula´s Nursery či Transylvanian Horses) za zvuků dřevěných perkusí, démonických chorálů, smyčcového ostinata a decentní elektroniky.

Klíčové je zde samotné téma démonobijce Van Helsinga (Hugh Jackman), které slouží ve filmu coby "předzvěst zla a temnoty", říká Silvestri v dokumentu o hudbě na filmu na DVD nosiči. Dominuje zde akustická kytara, na pozadí elektroniky a mužského pěveckého sboru, který naznačuje onu osudovost. Začíná několika údery zvonků (Van Helsing je bojovníkem božím a slouží Vatikánu), posléze se připojí orchestr a sbory. Poprvé se objevuje v Yourney To Transylvania, Who Are They to Judge? a na konci Reunited.

VAN HELSING je především moderním akčním soundtrackem. Podobně jako v MUMMY RETURNS, či nedávném BEOWULFOVI veškerá síla hudby spočívá na bedrech žesťové sekce, se kterou Silvestri dokáže skutečné divy. Řeč je o skladbách jako Attacking Brides, Useless Crucifix, Transylvanian Horses, All Hallow's Eve Ball, Final Battle. Výjimečný je track All Hallow´s Eve Ball. V prvé půli slyšíme typický valčík (v tomto případě se stírají hranice mezi source music a vlastní filmovou hudbou), posléze se skladba mění ve zběsile akční (podbarvuje scénu plesu, který se koná v paláci v Bělehradě, zdramatizování v hudbě podkresluje útok Draculy na Annu). Kde soundtrack bohužel mírně poleví, je samotné finále. Final Battle měla být vyvrcholením score, bohužel však opakuje předchozí působivou akční hudbu a této působivosti již ve výsledku nedosahuje. Jedním z vrcholů alba je však emotivní Reunited, kde ženské pěvecké sbory podbarvují skon hlavní hrdinky Anny (Kate Beckinsale) a na konci naposled zazní v plné síle Van Helsingovo heroické téma.

VAN HELSING je monumentální dobrodružnou kompozicí, která ukazuje, že již stárnoucí skladatel je stále schopen překvapit komplexními motivy, chytlavou akcí a dojemnou romantikou. Musím skvělé orchestrace pánů Marka McKenzieho (THE LAST SIN EATER), Williama Rosse (HARRY POTTER A TAJEMNÁ KOMNATA) a Davida Slonakera. Oficiálně vyšlo pouze bohužel jen 43-minutové album, kde mnohé výborné sekvence nezazní. Nadále musíme doufat, že někdy dojde k vydání kompletní Silvestriho hudby. VAN HELSING za to totiž stojí.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****