Julius Caesar (3:13)

23. Niobe's Fate (5:13)

TT 74:33

• Hudbu složil: Jeff Beal
  • Produkoval: Jeff Beal
  • Rykodisc 2005 (RCD 10896)

ŘÍM je vynikající historický seriál z dílny HBO, který byl poprvé vysílán v roce 2005. Dočkal se deseti epizod (podobně jako tomu bylo u nedostižného BRATRSTVA NEOHROŽENÝCH). Z hlediska historických faktů neobsahuje žádné nesmysly jako například GLADIÁTOR, což je jen ku prospěchu. Ano, scénáristé konzultovali svůj projekt s prestižními světovými historiky na antický Řím (zvláště pak pečlivá práce s historickými prameny se cení) a divák může věřit téměř všemu, co nám scénáristé servírují ve své špinavé, pestré mozaice plné navzájem propletených osudů několika postav od bohaté společenské vrstvy nobility až po hlavní hrdiny (polovina z nich se nachází takřka na okraji tehdejší společnosti). A je to zajímavá podívaná, plná odvážných scén sexu, skvělých dialogů, výpravy a herců. Dobovou hudbu složil u nás téměř neznámý skladatel Jeff Beal, jenž dobře věděl, že ať složí cokoliv, bude stále srovnáván s komerčnějším a de facto povrchnějším GLADIÁTOREM. Beal složil velice komplikovanou kompozici, která se sice na poslech příliš nehodí, ale v samotném kontextu seriálu funguje dokonale.

Jedná se o jeden z nejtypičtějších etnických soundtracků poslední doby. Základ kompozice tvoří etnické perkuse, duduk, dechové nástroje, akustické kytary, žestě a poté zřídka užité typické smyčce. Překvapivé je, že se většina celého děje nachází v Římě a hudba je natolik etnická. Zajímalo by mě, jakou složí kompozici Beal pro druhou sérii, kde se děj bude ubírat směrem na východ Impéria (Egypt, Parthie). Bealova hudba je místy poutavá a něžná, místy agresivnější a působí komplexním dojmem. Pokud milujete etnické soundtracky, ŘÍM je pro vás ideální volbou. Nejpůsobivější etnické momenty najdeme hned v Rome Main Title Theme, která je působivá sama o sobě (nejlepší částí jsou sbory ke konci skladby dodávající nádech něčeho dávného, starobylého). Další vynikající etnickou skladbou je The Death Of Pompei (na samotném konci slyšíme upravenou hudbu úvodní znělky. Všechny chřestidla, etnické dechové nástroje, perkuse, duduk a vokály evokují východní oblasti Impéria, kde se děj odehrává (podbarvuje scénu v Egyptě).

Beal složil několik funkčních témat pro několik hlavních postav, které v rámci etnického schématu kompozice dobře fungují. Jedná se o citlivé téma Niobe, ženy legionáře Vorena, která během několika let manželovy nepřítomnosti v domácnosti porodila dítě s jiným a po návratu manžela z války tento fakt skrývá ( Niobe's Theme, Niobe´s Fate). Téma samotného Caesara je patřičně heroické a militantní. Poprvé je na score zprostředkováno v podání lesního rohu v The Battle Has Begun (Caesar's Theme) , dále jej najdeme v tracích Triumph a The Murder of Julius Caesar. Z dalších témat jmenujme vedlejší téma Octaviána a Octavie ( Octavian and Octavia's Themes, Octavia Seduces Octavian). Z výpravnějších a chytlavějších momentů nesmíme opomenout vítězoslavné fanfáry armády The Battle Has Begun (Caesar's Theme) , Riot in the Senate, Pullo Finds the Gold. Další chytlavou skladbou je opět etnická Cleopatra Seduces Caesar podbarvená četnými vokály a v čase 2:58 slyšíme upravené hlavní téma v pomalejším podání.

Jeff Beal složil funkční a působivou hudbu k historickému seriálu. Nedostatkem je zbytečně dlouhá sedmdesátiminutová délka alba, která začne nudit a stane se monotónní. Pokud vám není cizí "etničnost", tak je ŘÍM soundtrackem přesně pro vás a můžete si přidat jednu hvězdičku navíc. Pro ty ostatní je zajímavější kompozicí, která nepřináší nic nového, ale období antického Říma za občanské války podkresluje dokonale.